tisdag 9 januari 2018

Efter stormen kom solen

Jovisst drog stormen Cora, som blev till Aku när den nådde 
den finländsk gränsen, in under kvällen och natten mellan
söndag och måndag. Ute till havs uppmättes orkanstyrkor, men tack
och lov drev det värsta ovädret söderöver så hos oss var det vanligt vinterstorm.
I går sken åter solen! Precis som det skall vara på vintern!


Jag gick ut med kameran i högsta hugg!
Äntligen, äntligen vintersol!



Ute på slätten var det vitt och vackert.


Stormen hade format snön i vackra drivor.
Och titta så vackert solen glittrar i snökristallerna!


Nere vid bäcken låg snön i en driva ut över ena kanten.
Klart fall varifrån vinden blåst över slätten.



Ute på åkervägen låg vägen oplogad. 
Här ute på slätten drivar snön igen vägarna på nolltid....


Jag hade dragit på mig mina nya högskaftade vinterskor, nu skulle jag
kolla hur dom fungerade i snön!


Dom fungerade alldeles utmärkt i den djupa snön. Men guuud så jobbigt 
det var att plumsa igenom de värsta snödrivorna!


Här ute var det bara jag och räven (avslöjad!) som hade vandrat.
Och räven hade valt sin väg där det var minst snö, lurig
rackare den där räven.



Jag plumsade på en bra stund, men så beslöt jag mig för att ta en annan väg....


Betydligt enklare att vandra i traktorspår....



Igår hade vi flera minusgrader och plötsligt såg jag början till en halo.
En lite båge runt solen som lyste i några av regnbågens färger.
Så vandrade jag hemåt och kisade emot solen!

2 kommentarer:

  1. Ojdå har ni så där mycket snö . Såg att det var mycke i Petsmo också . Kramen Nette

    SvaraRadera