onsdag 24 januari 2018

Presidentvalet

På söndag väljer vi finländare president för sex år framåt.
I går avslutades en mycket livlig förhandsröstning och nu på söndag
är det den riktiga valdagen. Många påstår att ingen av kandidaterna får
majoritet varför det blir en andra valomgång, vi får se. På söndagskväll får vi svaret.
Tillsammans med statsrådet utövar presidenten regeringsmakten och presidenten leder
även utrikespolitiken i samverkan med statsrådet. Presidenten beslutar om
landets förhållande till utländska makter och landets agerande internationellt
samt är försvarsmaktens överbefälhavare. 


Med intresse har jag följt med de åtta presidentkandidaternas uttalanden,
främst via tv-debatter på både finska och svenska. Helt klart är att 
vissa är mer kunniga än andra och helt klart är att vissa gör sig
bättre i tv än andra. Många av kandidaterna framför vettiga
ståndpunkter, men tänker jag efter riktigt noga vem jag skulle
vilja ha som den som leder landet in i framtiden och den som står
stadigt när det blåser i världspolitiken, då reduceras kandidaterna.


Det blir spännande att se hur finländarna röstar. 
Jag vet hur jag skall rösta. Det är viktigt att rösta, viktigt att säga sin åsikt.
För har du inte röstat kan du heller inte klaga på valresultatet.
Dagens bilder från ett snöigt landskap med plusgrader.
Till natten väntar vi snö blandat med regn, eller enbart regn.
 Blandad kompott alltså, precis som i politiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar