fredag 26 januari 2018

Mandelkaka

Idag när jag plockade bland mina kryddor fann jag en halv
påse med mandel som blivit över sedan glöggsäsongen. 
Nu skulle här bakas en kaka med mandel, tänkte jag.
Kakan blev riktigt god, så här bjuder jag på ett recept på
en enkel mandelkaka.


Mandelkaka
3 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 gr smält smör
hackad mandel, ca 1 dl
 (en nypa vaniljpulver)

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Rör i mjöl, bakpulver,
mandeln och det smälta smöret. Grädda längst ner i ugnen
på 175 grader i ca 45 minuter.




Här håller jag på att hacka mandeln, jag hackade ytterligare för att inte
få alltför stora mandelbitar. Det blev gott och lite knaprigt med mandel 
i degen. Tyvärr öppnade jag ugnsluckan lite för tidigt, så min
kaka föll ner i mitten, men det påverkade inte smaken....


Det blev en rejäl bit kaka till efterrätt idag, mandelkaka med ett 
glas kall mjölk. I morgon njuter vi kaka till förmiddagskaffet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar