tisdag 23 januari 2018

Ljusgrönt mitt i vintern

I morse vaknade vi till en riktigt kall morgon. Vinterns köldrekord
sattes under natten med -34,6 grader i Muonio, medan vår termometer
stannade som lägst på -18,7 grader. Nu hoppas jag att alla virus och andra
basselusker har gått frysdöden till mötes. Det är bra med lite kyla,
alltid är det något otrevligt som försvinner.


Nackdelen med kylan utomhus är ju att den även kryper in i husen.
Idag har jag eldat med björkved i kakelugnen för att få det varmt och gott här inne.
Samtidigt har jag passat på att värma dom små fossingarna.



En skön stund framför den sprakande elden.


Annars blev det dags att städa ut dom få julgransbarren idag. Det har varit så
mysigt med vår julgran som lyst upp i kvällsmörkret (granens juldekorationer åkte
ner i julpyntslådan för flera veckor sedan),
men idag var det dags att ta farväl av den gröna och vackra granen.
Jag klippte ner grenarna och bar sedan ut den kala stammen och en hel hög
med fräscha grenar. Jag måste tillstå att det var lite vemodigt att ta farväl
av de vackra ljusgröna skotten på nästan alla grenarna.
Lite hopp i vintermörkret var dom allt.....


1 kommentar:

  1. Ljusgrönt är en vacker färg med hopp om att våren är på kommande!
    Snygga sockor!

    SvaraRadera