fredag 12 januari 2018

Julgran och fastlagsbulle

Idag har jag ätit årets första fastlagsbulle. Mmmmm!
(Ett litet förtydligande: fastlagsbulle kallas semla i Sverige).
Det är ca en månad före dagen D för dessa goda bullar, men nu när julen
är firad då dyker fastlagsbullarna upp i bageriernas sortiment. Och jag kunde ju inte
hejda mig idag utan köpte några bullar. Två med mandelmassa och två med sylt.



Ofantligt stor såg bullen ut på tallriken, men hoppsan så den slank ner...!
Med grädde på överläppen försvann bullen i ett rasande tempo.
Okej, det var årets första...


Men tro för all del inte att julen är slut för min del. 
Nej då, med näbbar och klor håller jag kvar vår julgran. 
(Alla andra juldekorationer är bortplockade). Granen har börjat växa och den är så
vacker där den lyser upp i kvällsmörkret. Nej, inte ens i morgon 20:e Knut 
kommer den att åka ut. Har jag någon talan här i huset får den stå
inne länge, länge ännu!


Möjligen kan jag plocka bort glitter och bollar nästa vecka....
Men granen med alla ljusen får vara inne ännu.
Basta!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar