söndag 9 augusti 2015

En rofylld lördagskväll

På lördag åkte vi ut till vårt sommarställe. 
Vädret kunde inte riktigt bestämma sig, men mest var det
fint sommarväder. Mot kvällen blev det molnigt, lite disigt och från
fastlandet hördes åskan mullra. 


Sambon och jag hade bokat in en lugn rofylld eftermiddag/kväll med rätt få måsten.
Vi hade inhandlat några rökta sikar från den lokala fiskehandeln och
jag hade gräftat upp några nypotatisar, skördat gurkor och tomater från
mitt lilla växthus och sallad från trädgårdslandet. Vi skulle ta det piano med
matlagningen när vi väl var ute vid vår sommarstuga. Fast så såg jag 
att kantareller lyste gula längs vår villaväg.
Dom ville jag genast skörda!


Vips hade jag massor av kantareller, som vi smörstekte i en panna.
Knaperstekte. Mums...


Vilken lyxmiddag vi mumsade i oss där ute på verandan!
Lättlagat och supergott!


Eftermiddagen tillbringade jag i solen på villaverandan med datorn i famnen.
Så lockade blåbärsskogen och jag gick för att plocka lite blåbär, 
för i år finns det ju blåbär överallt. Stora och fina och blå.
Väl hemma rensade jag bären och ställde mig att baka 
en blåbärskaka med några stora, solvarma hallon, som jag också hittat.


På kvällen drog jag med mig sambon ut i skogen. Det blev en bit 
att gå, för nu hade jag fått blodad tand... Här skulle kollas några av mina
otaliga kantarellställen.... Bl.a under den stora stenen brukar det
växa kantareller, dit vandrade vi över stock och sten...


Där i skuggan under stenblocket växer svampar. Tyvärr var dom ganska
små ännu, men några fick följa med oss hem.


Väl vid villan igen eldade vi bastun. Nu började skymningen
 sänka sig i det disiga vädret. Ohjälpligt var det första gången denna
sommar som vi fick lov att ha lampan tänd i bastun....


I stället för augustimånen bjöd kvällen på augustimolnet.
Ett vackert rött moln speglade sig i havsviken.
En vacker rofylld lördagskväll. En skön bastu och en varm villa.
Vi tillbringade kvällen med att lösa korsord och njuta av stilla musik.

Glöm inte vilken skatt
en vanlig dag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar