tisdag 25 augusti 2015

Den härliga sensommarvärmen

Vi är så tacksamma för den härliga sensommarvärmen som vi
har erbjudits här uppe i norr denna augusti.
Nätterna har varit kyliga men dagarna har bjudit på värme.
Och jag har njutit i dagar, veckor av den klarblåa himmeln
med den värmande solen.
Men ohjälpligt går vi mot slutet av sommaren.
Kvällarna kommer tidigare för varje dag.
Åkrarna gulnar när säden mognar.


Det är en speciell doft av mogna kornåkrar.



I går kväll fick kameran följa med på min kvällsrunda.
Jag gick ut mot åkrarna och njöt av de sista varma solstrålarna.


Vid åkerkanten stod de utblommade tistlarna som
urtidssoldater på vakt i kvällssolen.


Tänk att utblommat kan vara så vackert!


Röllekan är en tacksam blomma, den ser
lika vacker ut även om den blommat i flera veckor.


Höstfibblan, bara namnet låter som om sommarn är förbi,
den är nästan utblommad vid det här laget.


I går plockade jag ner alla körsbär. Innan trastarna hunnit
få sig Det-Stora-Skrovmålet, Det har ju varit ett riktigt
körsbärsår i år.
Aldrig har väl vårt körsbärträd burit på så mycket frukt!


Sedan kokade jag saft. En laddning med körsbär och vita vinbär.
En laddning med körsbär, krusbär och hallon.
Idag blir det att koka svarta vinbären, bara jag hinner plocka bären.... 
Jag brukar tappa upp saften i flaskor som jag sedan fryser ner.
Vi (jag) dricker mycket saft vintertid.
Hellre saft från egen trädgård än kaffe från andra sidan jordklotet...


Uppe i körsbärsträdet satt en fågelunge. Koltrast upplyste sambon.
Den var inte alls rädd utan satt lugnt kvar, kramade klorna
kring grenen och kollade in mig där jag plockade bären endast 
en meter ifrån.
Och idag såg jag höstens första stora tranflock komma
flygande mot havet. Ett femtiotal skrikande/sjungande tranor kom flygande
i den kännspaka plogformationen. 
Idag har vi ännu en dag med sommarvärme, plus 25.
Härliga, härliga sensommar!

1 kommentar:

  1. Snart flyger tranorna över oss i Småland, det är alltid vemodigt när de ger sig iväg.
    Koltrast ungen undrade väl vad du skulle göra med alla körsbären 'ska hon ta alla' ?
    Jag tycker att mogna kornåkrar är vackra, de lyser som guld i solen.
    Tjusiga bilder på 'gamlingarna av tisteln', ålderdom är också vackert.

    Hos oss har det regnat halva dagen rejält, det blev lite svalare men luften var ändå kvalmig,
    kvällen gav åskskurar.
    Fortsätt och njut/ Eva

    SvaraRadera