lördag 29 augusti 2015

"Farväl"

I dag firar vi villa-avslutning här längs den österbottniska kusten.
Vi firar farväl av sommaren.
Visst känns det lite vemodigt att vi nu tar avsked av det ljusa,
gröna och slappa. Att vi efter helgen säger att nu är det höst.
Men så är det. Augusti sjunger på sista versen.
Tack och lov att jag tycker hösten är så härlig!
För jag älskar den krispiga luften som är på hösten.
Jag älskar dofterna som är så framträdande.
Jag älskar höstsolen.
För samtidigt som det är "farväl" 
är det också ett "välkommen".


Tänk så bra att vi har en härlig solskensdag just idag!
Klarblå himmel, nästan 20 grader och så där lite höst i luften.
Jag gick en runda i min trädgård.
Visst, trastarna har ätit upp alla körsbär som satt högst uppe
i körsbärsträdet och potatisen har fått en släng av brunmögel på blasten.
Kornet bugar gult vid husknuten och det skall snart tröskas.
Och i min trädgård blommar det så där vildvuxet och oregerligt
som visar att jag varit väldigt lat med blomskötseln denna sommar.


Min morsdagsros blommar i en kruka på trädgårdsbordet.
Häcken av ölandstok blommar överdådigt som vanligt, jag som
hotade med att klippa ner den risiga häcken på försommaren...


Vad dom här blommorna heter vet jag inte, men dom fanns i trädgården
när vi flyttade in. Blommar så vackert långt in i september.


 I skuggan av garaget blommar floxen. 
Ibland vill jag bara gå förbi garaget för att dra in den härliga 
doften i mina näsborrar. Visst väntar jag på dagen
när floxen börjar blomma! 


I våras klippte jag ner hela min stora risiga alpklematis. 
Den täckte hela garageväggen och jag lämnade endast några 
träiga stammar kvar. Och som den har växt till sig denna sommar!
Nu täcker den hela väggen igen och den blommar också!
Prata om tacksamma växter!


De sista dagliljorna blommar under rönnen. Det här är en
sort som vi hade vid min hemgård och som jag verkligen älskar!
Den har så vackra gröna blad och blommorna har så vacker färg.
En gammal växt som är härdig för vårt klimat.
Visst blommar det även på villa-avslutningen alltså!

2 kommentarer:

  1. Tror att du har en höstaster .Visst har vi helt underbart väder idag vi har suttit ute i solen och ätit det var nästan för varmt ,ha en fin kväll ,nette

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder och visst är det så att då det är farväl till sommaren så är det välkommen till hösten . Gillar också hösten med den "höga luften" . Skriver samma som Nette att det är en Höstaster du har , jag har en likadan , dom är så vacker :) // Kramar

    SvaraRadera