tisdag 11 augusti 2015

1700-talsmarknaden bredvid 1300-talskyrkan

Den här sommaren har jag planerat uppleva två begivenheter.
Den ena är 1700-talsmarknaden i Storkyro (vad den andra saken är
kanske jag återkommer till senare...). Den här marknaden är så speciell
och den hölls förra fredag-lördag-söndag.
Marknaden är genuin. En tradition från gamla tider, men i ny tappning.
Här säljs inget krims-krams, nej det är hantverk som gäller.
Dessutom har försäljarna gammaldags klädsel.
Det är en marknad med stämning.
Jag åker inte ut för att handla, jag åker ut för att känna, uppleva.
Dra in dofter. Njuta av atmosfären. Med den gamla
stenkyrkan och den forsande älven i bakgrunden.





Vid kyrkomuren serverade Restaurang Ädelbragd gammaldags mat.
Många lät sig väl smaka, här var det kö.


Bredvid kyrkan, ner mot älven, var soldaterna stationerade.
Med tält och attiraljer.



Blir lite tröttsamt med marknad i tre dagar....
i alla fall slappnar man av några timmar innan allt är över för detta år...




På själva marknaden fanns allt möjligt till försäljning.







Man kunde även ta sig en skön ryggmassage i den lilla ladan.



Nu är det ett år tills nästa 1700-talsmarknad vid älvstranden....
(Och jag tog faktiskt fram plånboken ett antal gånger, det blev smaksatt
honung, ekologiskt vetemjöl och så en födelsedagspresent åt svärmor.
Innan vi åkte hem drack vi kaffe och åt munk vid café Kaffia).


1 kommentar:

  1. Sån kul medeltidamarknad du har varit på,
    och jag håller med man behöver inte handla man får gå å bara titta å njuta av det man ser,
    och doftar sig till upplevelser.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera