tisdag 29 januari 2013

Jag är ingen samlare...

Nu börjar äntligen min förkylning ge med sig.
Äntligen känner jag mig så pass pigg att i kväll blir
det en kvällslänk ute på våra ishala vägar. Det har nämligen
varit plussgrader hela dagen. Så nu är det lätt halka som gäller.

På dagens foton visar jag två av mina tekannor. Kannorna 
har jag ärvt av min mamma och pappa. De kommer från 
Arabias serie Maisema, och tillverkades mellan åren 
1936-1975. Vackert blå och vit, Finlands färger.




Den ena kannan är lite större och bulligare än den 
andra. Mönstret är romantiskt och har sitt ursprung i ett
1700-tals mönster från england. Tanken var att man skulle exportera
dessa porslinspjäser, men de blev även mycket populära 
här i Finland. 



Egentligen är jag ingen samlare. 
Men jag har några porslinskannor från 1930-,1940- och 1950-talet. 


Det är en god vana att då och då
ifrågasätta saker och ting
som man i åratal har tagit för givet.
- tyskt ordspråk-

1 kommentar:

  1. För en blåälskare är dom där kannorna underbara .Min man har feber och förkylning omgång nr 2 kom hem från jobbet idag ,hopplöst .Ha det bra ,kram Nette

    SvaraRadera