måndag 28 januari 2013

Intarsia

Måndagkväll. Nollgradigt och snöblandat regn.
Det känns ruskigt och tråkigt. Sådant här januariväder
som är rätt typiskt, men som inte stannar i minnet som det 
perfekta vintervädret.

Idag skall jag visa mitt vackra skrin, som jag fått
för många år sedan av min sambo. Skrinet är från 
Sorrento i Italien. Det är handgjort i intarsia-teknik.


Intarsia betyder att man skär ut ett mönster i det underliggande
materialet och därefter fyller man i med dekorationer i andra
trämaterial (det kan vara sten eller metall också).
Den här tekniken är gammal och den italienska 
intarsiafabriken är en gammal verkstad.


Skrinet har också en speldosa, och när man lyfter
på locket spelas Sankta Lucia. 
Intarsiaskrinet är ett av mina vackraste reseminnen.


6 kommentarer:

  1. Väldigt vackert skrin ,tekniken är bekant för mig .Kram Nette

    SvaraRadera
  2. Så vackert skrin! Har hört talas om tekniken men aldrig sett något, så det var kul att få se! Kram Iréne

    SvaraRadera
  3. Sådant snickeri höll min pappa på med också...
    har en moraklocka, ett bord och "brudkista" har jag som minne av hans flitiga händer.


    Tjingelingen och tack för kramen....och naturligtvis får du en tillbaka !!!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder du visar i förra inlägget, man får ju längtan! Och vilket vackert och värdefullt skrin och med rätt låt i speldosan! Ha en fin dag! ♥

    SvaraRadera
  5. Underbart vackert...säkert fyllt med minnen också!! Vilket hantverk...får hoppas att det får leva vidare genom kommande generationer, annars tycker jag i dessa tider att det känns som om mycket dör ut.
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Ett riktigt vackert skrin som säkert betyder mycket för dig förstår jag, när du fått det av din sambo och du vet lite om dess intressanta historia :)

    Jättefint och intressant!!

    Önskar dig en fin tisdag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera