tisdag 8 maj 2012

Vårspaning

Vi har haft frost de två senaste nätterna,
minus 3 grader som mest. Men så fort solen visar 
sig har temperaturen stigit. Mitt på dagen hade vi idag ett
riktigt skönt vårväder. Nu på kvällen har vi 13 grader pluss (i skuggan).

Jag har gått på lite vårspaning i kväll. Vad händer ute i naturen?
Vilka fåglar har kommit? Hur är det med träden och blommorna?

I trädgården har påskliljorna börjat blomma!


I rabatten som är mot nordväst har krokusen blommat i flera dagar.


Röda vinbärsbusken som står mot uthusväggen har redan
fått blad och ganska stora blomknoppar


och häggen vid tädgårdslandet är långt på väg med sina blad och knoppar.


Där såg jag också flera fjärilar som gärna ville sola sig 
i kvällssolen. Några humlor kom vimsigt surrande förbi.



Jag gick en sväng ner mot åkrarna och där drillade lärkan uppe 
i skyn, ett spovpar flög upp från en åker och de första svalorna 
kom svepande längs bäcken. 

Sonen och sambon är ute med två traktorer ikväll. 
Den här tiden på våren är kvällsarbetet givet.
Det är tack vare våra ljusa kvällar som dom kan vara länge ute.


Ha en forsatt skön majkväll!

1 kommentar:

  1. Vad roligt med långväga besök i min blogg =)
    Visst är det härligt med vår!
    Kvällsarbetet känner jag igen för det är likadant med folket i mitt hus ;)
    Ute o kör traktorer...
    Ha en fin onsdagkväll!
    KRAM Camilla

    SvaraRadera