fredag 18 maj 2012

Hembakat

Skönt att bara jobba en dag och så vara ledig igen! I morse var 
det ingen bilkö in till staden, det märktes att många hade tagit en ledig dag.
Men inte vår familj, här jobbas det!

Igår bakade jag ett gott vardagsbulla. I tidningen Hembakat hittade jag ett
recept på "Philadelpiabullar i långpanna" som jag ville prova på att baka.
Tidigare har jag gjort bullar med samma fyllning som i tidningsreceptet,
men med en annan deg. Och gårdagens bullar blev mycket godare! 
Jag höll på med maten samtidigt, så bullarna blev lite väl
bruna till färgen, men smaken var det inget fel på.
(Kan man säga bullar, när man bakar allt i en långpanna?)


Här är receptet, väl värt att baka:
150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst 
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
1/2 tsk salt
11-12 del vetemjöl
Fyllning:
150 gr rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 gr Philadelphiaost
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken, låt blandningen bli 
fingervarm. Om man använder jäst smula den i en bunke och lös
 upp den med degvätskan. Jag använde torrjäst så jag rörde i 
den sist tillsammans med mjölet.
Tillsätt ägg, socker, kardemumma och salt. Häll i vetemjölet, 
lite i taget och arbeta in det i degen. Den blir ganska lös.
Strö över lite vetemjöl och låt degen jäsa under bakduk
i 40 minuter.
Platta ut degen med mjölade händer i en smord långpanna (ca
30 x 40 cm). Låt jäsa under bakduk i ca 20 min. Sätt ugnen
på 220 grader.
Blanda ingredienserna till fyllningen. Gör 20 gropar (5 x 4 cm) i degen
och fördela fyllningen i dem. Låt jäsa ytterligare 5 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda bullarna
längst ner i ugnen i 15-20 minuter.


Bullarna hade strykande åtgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar