fredag 18 maj 2012

Mina barndoms vårblommor

Mina barndoms tidiga vårblommor fann jag ute i skog och mark.
Jag minns att jag i tidningar och böcker  läste om gullvivor, vitsippor och blåsippor. 
Men hos oss växte ju inte dessa blommor... så jag brukade plocka de blommor 
som fanns, och dom är minst lika vackra!

Kabblekan blommar nere vid vattendrag. När jag var liten brukade jag
plocka dessa blommor och ge till mamma. Tyvärr vissnar blommorna nästan 
genast - de är inga blommor att ha i blomvasen.



Ormbunken är ju ingen blomma, men ack så vacker när den vecklar
ut sin blad!




Och sist men inte minst dessa anspråkslösa blommor, som växer överallt
men som jag tyvärr inte vet namnet på. Jag brukar alltid plocka 
en stor bukett och torka dom, så är blommorna fina i en vas ända till 
nästa vår och sommar.



Jag fotade dessa vilda blommor vid villan nu ikväll.
(Där har jag planterat massor av påskliljor också, så det lyser gult överallt.)
Och usch så kallt det var ute vid havet nu i kväll, endast + 5 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar