måndag 23 september 2024

Lördagkvällen när jag försökte fånga månen...

 Sent lördag kväll åkte vi ut till vår havsvik för ett bastubad. Bara för att vi kan. Och bara för att det är så skönt med bastubad - kanske lite välbehövligt också förresten...


 Lördagen hade varit solig men fram emot kväll dök några moln upp på himlen. Mera moln låg långt i öster över landbacken. Genast satte vi igång med att elda i kaminen i bastun.

Det var en härlig kväll och nere vid Påttin speglade sig de vita molnen i det stillastående vattnet och de sista solstrålarna lyste upp träden i bakgrunden. Jag tog min tillflykt in i villan och löste lite svåra korsord en liten stund....


 
Solen hade sänkt sig bakom skogstopparna när bastun var varm. Innan jag gick för att njuta bastubad ställde jag mig ute på bryggan för att beundra de vackra molnen. Nu var dom gula och vackert rosa.
 
 
Jag satt en lång stund efteråt i bastukammaren och bara njöt av septemberkvällen. Nu börjar kvällarna bli mörka och jag hade tänt lampan i taket. Lampan speglade sig i fönstret mot den mörka skogen. Det var så stilla där ute, inga båtar och nästan mörkt i alla villor runtomkring fjärden (endast en ljuspunkt såg jag).
 

När jag skulle gå upp till villan såg jag att månen hade intagit himlen. En stor nästan helt rund supermåne (nåja den hade visst varit närmare jorden för någon dag sedan). Men så var det ju de där molnen som skymde hela den runda himlakroppen förstås - dags att gå in för att dricka lite varmt te och vänta på att månen skulle stiga högre och kanske synas helt...




Så det blev kvällste och en god räksmörgås där inne. Jag höll koll på mörkret som sakta sänkte sig över fjärden. Dags att åka hemåt bestämde vi, men först skulle jag ut på bryggan igen för att fånga månen! Var det tänkt...

Sambon skulle släcka belysningen inomhus medan jag väntade där ute på bryggan....

Men dom där molnen blev bara fler och fler. Ingen måne och ingen vacker mångata över fjärdens vatten. Vi beslöt oss för att åka hem innan det blev alltför mörkt. Så tyvärr blev det ingen rund stor måne som lyste över fjärden denna gång. Förstås lite ledsamt, men kvällen var ändå fin och det kanske kommer fler chanser...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar