lördag 28 september 2024

Jimi Hendrix är i sta´n!

 I slutet av augusti upptäckte jag en ny muralmålning på en vägg i Klemetsö, Vasa. Då höll bildkonstnär Jon Gredmark på att dra de sista strecken på sin målning med inspiration av den legendariske gitarristen Jimi Hendrix. Häromdagen fångade jag målningen i min kamera. 

Jimi Hendrix hörde ju till de artister som man ibland lyssnade till i ungdomen. Hendrix föddes 1942 i USA och dog 1970, han var en rockgitarrist, sångare och låtskrivare. Ja, alla vi i min generation minns hans slirande på gitarren, det var något helt nytt och mycket inne i hela världen! 

Och tänk er, nu uppträder han varje dag på en målning i staden! Målningen finns i närheten av stadens Rockverkstad - lite av kulturell revolt precis som Jimi Hendrix en gång var. Konstverket har hämtat sin inspiration från Hendrix ikoniska låt "Voodoo Child" (tyvärr kommer jag inte ihåg den låten... och evigheter sedan jag tänkte på Hendrix musik också...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar