söndag 22 september 2024

Höstdagjämning

 Höstdagjämning, Visst låter det liiiiite tråkigt! Idag sker det alltså, vi tar farväl av de dagar som är ljusare än nätterna och vi går mot mörkare tider. Sommaren är definitivt slut. Årets höstdagjämning sker idag den  22 september.

Och precis som om septemberdagarna skulle känna på sig att nu övergår vi från sommar till höst, så ändras väderleken. Från en dagstemperatur över 22 grader i torsdags till 16 på fredagen. Till 12 grader igår lördag och till 0 grader natten till söndag och 12 grader i solen också denna söndag - men till kvällen utlovas molnigt väder och regn. Vi går mot höstrusk.

På fredagen, när det ännu var ljuvligt varmt och skönt, åkte jag ut till vårt sommarparadis för att plocka in alla utemöbler och samtidigt ta ner mera buskar som växer på vår naturtomt.


Bland annat stolarna som stått ute på piren under hela sommaren fick komma in i bastukammaren. Nu var det definitivt slut på de härliga kvällarna när jag suttit där ute och lapat skön kvällssol mellan stenar och vass...

Efter allt stök och bök satte jag mig ute på verandan med en kopp kaffe och en smörgås. Eftersom jag tagit in alla bord och stolar fick jag lov att sitta på verandaräcket....

Tack och farväl till denna sommar! Både maj och september var ovanligt solig och varm, medan sommarmånaderna juni, juli och augusti var mer regnbetonad detta år. (Fast vi åkte också ut i går kväll för att bada varm och skön bastu och då var det ännu rätt härligt väder, men mera om det en annan dag....).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar