söndag 4 augusti 2024

I morse tittade solen fram...

Det tråkiga våta sommarvädret fortsätter. Dagligen dyker det upp en eller annan kraftig regnskur, med eller utan åska. Ibland kikar solen fram mellan de gråblåa molnen. Ibland är det grått hela dagen. Det är allt lite tråkigt detta sommarväder....

Men så i morse då sken solen - och det på en söndag! Efter frukosten här hemma hoppade vi i bilen och styrde ut till vårt sommarparadis. Jag hade kollat på väderprognosen så några timmar uppehållsväder skulle det bli! Och varmt var det, snäppet under 25 grader där solen slapp till...

Vi började med förmiddagskaffe och varsin "Tuuri-bulle". Och fast jag dukade fram kaffekopparna inne så gick vi ut på verandan för att dricka vårt kaffe. Solen sken och det var varmt. Men till andra koppen började dom grå molnen visa sig - så det blev lite bråttom....

 Först gick vi ut i hallonsnåren kring husen. Och som ni ser var den mesta himlen ännu blå och solig... Vi fick ihop några liter vildhallon efter en liten stund. Då blev det dags för nästa plock...

Det blev dags för kantarellplock. Denna regniga sommar trivs verkligen svamparna och kantareller finns lite överallt där ute vid havet... nästan så mycket att jag har massor av ställen som jag ännu inte hunnit besöka...

I år plockar jag svamp i min nya påse (inte plastpåse lägre, så tack B för denna present!). Nu hade jag också en korg med mig, så en hel del svamp kom också med oss hem.

Och jag kunde inte låta bli att idag tycka att det ser lite höstlikt ut redan. Massor av svamp har poppat upp ur jorden och vissa björklöv börjar redan ändra färg... Jag menar det är ju endast den 4 augusti idag, inte 4 september.... Nåja, nöjd hoppade jag in i bilen och vi började söka oss hemåt.

Vi hann endast köra en bit, så var regnet över oss. Men väl hemma hade regnskuren redan upphört och efter en stund tittade solen fram - för att sedan gömmas bakom molnen, medan åskan dundrade på håll.

Jodå. Såatt. Jaja. Sådant väder denna sommar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar