måndag 5 augusti 2024

Emigrationen till Amerika

 Denna sommar finns en mycket intressant utställning på Stundars om emigrationen till Amerika. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var det många härifrån våra trakter som åkte iväg för att "söka lyckan i Amerika". Alla som åkte iväg åkte av olika orsaker, det var säkert "litet på modet" också.... 

På utställningen finns en hel vägg med foton och berättelser om olika livsöden. Vissa åkte för att spara ihop pengar och sedan återvända hem. Vissa åkte för att sedan stanna hela livet. Ibland förlorade man kontakten här hemma med de som emigrerade, vad har hänt med dom?

På utställningen finns massor av intressant information. Varifrån emigrerade man? Hur gick rutten till den amerikanska kontinenten? Vilken typ av människor reste iväg?

Här framför de informativa anslagen stod jag länge och läste de olika info-rutorna.... Hela utställningen finns på svenska, finska och engelska, mycket bra!


Jag tror att många har någon släkting som emigrerade till den amerikanska kontinenten. Själv har jag min morfar som åkte iväg och han återvände till hemlandet och gifte sig sedan med min mormor. Min äldsta farbror åkte också iväg men han blev kvar i Kanada, där han sedan bildade familj (han höll kontakten med föräldrar och syskon och kom på besök när han blivit pensionär). De flesta finländarna var goda arbetare och de fick oftast jobb, trots att de inte kunde språket i det nya landet. Många som återvände hade med sig nymodigheter, som tex symaskinen och grammofonen. Men de lärde sig också olika nya yrken där borta som de sedan förde med sig tillbaka till hemlandet, som tex pälsfarmning och växthusodlingen.....

Det här är en så intressant utställning, så har du en släkting, avlägsen eller nära, så besök gärna Stundars-området för att ta del av all information och de olika människoöden som Amerika-emigrationen medförde!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar