torsdag 29 augusti 2024

Enklaste äppelpajen

 Detta år bjuder på en stor äppelskörd. Äppelträden formligen dignar under vikten av all frukt. 

Det här fotot knäppte jag vid mitt barndomshem för några veckor sedan. Nu har äpplena växt till sig och det ligger massor under trädet... Och vi äter äpplen morgon-middag-kväll. Jag kokar äppelsaft och bakar olika äppelkakor. Och några gånger per vecka svänger jag ihop en äppelpaj till efterrätt.

Min enkel äppelpaj!

Sätt ugnen på ca 200 gr. Skala och skiva ner lämpligt antal äpplen i en smord pajform. Strö över socker och kanel och rör om bland äppelklyftorna. Strö havregryn över som ett täcke och strö över lite socker om man önskar få en  knaprig yta.  Slutligen skiva (med en osthyvel) kylskåpskallt smör över och grädda sedan i ugnen ca 20 min (beroende på äppelsort).. 

Servera med vaniljsås eller vaniljkvarg eller varför inte vaniljglass. 

Dagens äppelpaj gräddade jag tillsammans med en älgköttstek i ca 185 gr i 25 min. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar