torsdag 17 juni 2021

Titta vad jag såg under kvällspromenaden!

 Igår kväll var sambon ut med grabbarna så jag passade också på att söka mig ut. Med mig hade jag kameran och det blev en långlänk ute i naturen. Kvällen var lämpligt varm för en promenad med både långbyxor och en tröja med huva (kunde vara bra om det fanns mygg).


Jag gick längs åkervägarna och ibland kikade solen fram bland molnen. Nu är det hundlokornas tidevarv, de blommar i mängder sådär lite överallt....

Vitklöver.


Olika vicker i olika stadier av blomning.


När jag gått över bäcken och sedan ropat "Hej!" till fåren vände jag in mot skogen. Och just när jag skulle ta huvan över huvudet (pga myggen) såg jag ett rådjur som skuttade inne bland det högväxta gräset. Hopp, hopp, hopp... Naturligtvis hann jag aldrig få fram kameran innan det lilla djuret hade gömt sig i gräset.

Inne längs skogsstigen var det inte så farligt med mygg ändå, inte som jag trodde. Här bredde storståtliga ormbunkar ut sina blad.

Väl ute på slätten igen stannade jag för att fota blommande åkerbär. En bit längre fram blommade smultronen...

Överallt blommade de långa röda ängssyrorna och i bäcken bakom blommade missne. Ute på slätten flög några måsar och så såg jag något vitt ute på en åker.... Vad kunde det vara, jag zoomade in med kameran:

Här var det visst någon som satt och spanade in mig! Inte minsta ljud från hunden... så jag gick vidare.

När jag passerat ett buskage upptäcker jag hunden även på nästa åkerplätt. Tyst satt han där och betraktar mig från en ny position. "Men vad gör du där?" hörde jag hundägaren ropa till hunden, som snabbt försvann glatt viftande på svansen. Hunden tyckte säkert att han upptäckt en ny varelse på sitt revir.

Även längs dikeskanterna vid stora vägen blommar det så här års. Solögon så långt ögonen nådde (nästan).

Borsttistel.

 Och så var jag nästan hemma igen. Det blev 11.000 steg på min stegräknare, så jag var riktigt nöjd med min ensamma hemmakväll!


1 kommentar: