måndag 28 juni 2021

Min midsommar 2021

 Årets midsommar har bjudit på riktigt bra väder, varmt och för det mesta riktigt soligt (inte minsta regn!). 

Midsommarfirandet inleddes traditionsenligt tillsammans med det "vanliga gänget". Vi, som de senaste över 30 åren, har firat in sommarens höjdpunkt tillsammans (ibland undrar jag hur det kan komma sig att vi har strålat samman i så många midsommaraftnar när vi ändå är så här unga...). I år bjöd ändå midsommaraftonsfirandet på en förändring. Vi strålade nämligen samman hemma hos oss på landbacken (och inte ute vid någon sommarvilla - för är det myggsommar så är det). Men frågar ni mig tyckte jag att det var riktigt mysigt att fira hemma i trädgården också!



Vi försåg oss med mat och jordgubbstårta. Midsommarbordduken låg på bordet och parasollet var uppspänt för solen. Till och med flaggan var uppsatt, men den hängde slak eftersom det var alldeles vindstilla.

Runt bordet avhandlades allt mellan himmel och jord, precis som vanligt. Aftonen var varm och trevlig.


Fram emot nattkröken när våra gäster hade åkte hemåt/ut till egen villa, då hoppade vi också i bilen och styrde ut till vårt sommarparadis. Så här i midsommartid är det ljust dygnet runt. 

På midsommardagens morgon sov jag riktigt länge, så länge att när jag äntligen satte mig ute på bastutrappen då hade sambon redan rivit ut den gamla bastukaminen... Vi hade den nya kaminen med i bilen, så efter att ha "kånkkat" upp den till bastun var det dags att åka hem till våra tre ankor igen. Men före det hann jag njuta av solglittret och sommarvärmen. Och eftersom vinden friskade i mitt på midsommardagen försvann även myggen en stund... (Kommer alltid att minnas vilken dag vi bytte bastukamin).



Väl hemma igen hade vi släktkalas med kaffe och fest-på-rest från gårdagen.



Midsommardagens kväll avslutades med en promenad runt byn. Ute på vägarna var det lugnt, en och annan bil åkte förbi i det vackra vädret. Folk satt samlade i några trädgårdar . Och kvällssolen den flödade och sommaren var som bäst....



Midsommarannandagen åkte vi till mina hemtrakter. Vid mitt barndomshem satte vi oss ute i trädgården och drack lite kall saft, precis vad vi behövde i värmen. I trädgården blommade plymspireor och visst hittade jag en doftande nattviol i ett skogsdike!


Sommaren är så vacker med alla sina blomster!


På hemvägen stannade vi längs Kyro älv för att äta varsin glass. Midsommarens första och enda glass smakade sommar där nere vid vattnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar