onsdag 9 juni 2021

Den härligaste tiden

 Försommaren är årets vackraste tid. Detta år kom sommarvärmen den första juni och nu efter nio dagar är den ännu kvar. Det är sol och blå himmel. Natur som vaknar till liv och flödar av blomning. Och det är de vackraste varma kvällar och nätter med ljus dygnet runt. Detta är den härligaste tiden! 

Jag har inte hunnit blogga, det är ju nu det händer så mycket att man bara vill vara med i nuet. Njuta. Leva. Jag har massor av försommarfoton i min kamera... och här kommer några (resten kanske jag sparar till den råkalla vintern...).


Nu blommar syrenerna på vår gård och det dofter ljuvligt. Tänk om man kunde spara doften till just den grå hösten... (Ja, värmen kunde man väl också spara om jag får be.)

Vi har inte fått regn på två veckor så en liten lätt bevattning från ovan står trots allt på önskelistan. Vinterns myckna snö gav under våren upphov till en hel del vattenpölar och denna försommar är tyvärr en myggsommar. Men varför klaga när värmen är påslagen! Här hemma är det mycket få mygg, men ute vid vårt sommarparadis där är dom desto fler...



Vi har tillbringar flera nätter och dagar där ute vid havsfjärden. Med mitt morgonkaffe ute på bastutrappan och med rofyllda kvällar ute på piren där den varma vinden förde bort eventuella blodtörstiga mygg. En härlig tid!


Kvällarna har bjudit på nästan spegelblankt vatten och efter bastun har jag somnat så sött utan att orka fota solnedgångar... 


Därute har jag bakat rabarberpajer och kollat av fågellivet. Och har ni sett så lågt havsvatten, typiskt när det är högtryck över landet!


Vi har trots allt hunnit med en hel del annat också de senaste dagarna. Det gamla stora äppelträdet vid mitt barndomshem har blommat så överdådigt detta år. Blomningen var snabbt överstökad i värmen, men vi hann i alla fall dricka kall saft tillsammans med min kusin ute på trappan bredvid det blommande trädet när vi var där ute för att klippa gräset. För som gräsmattorna har växt dessa dagar... Massor av maskrosor överallt - och så nu plötsligt ..

... vita fröbollar redo för sin färd ut i världen. Allt det vackra varar så kort tid i värmen. Men det finns där och jag försöker vara med hela tiden!


För visst är det vackrast emellan hägg och syren! Och i år har vi även bjudits på sol och värme dessa junidagar. 

Härliga tider, strålande tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar