söndag 20 juni 2021

Svanens ungar

 Tidigt i våras skrev jag om svanen som byggt ett bo i vassen i Påttin (den lilla vattensamlingen som ligger bredvid vår sommarvilla). Jag trodde att det inte skulle bli några ungar för jag hade inte sett svanen ligga i boet de senaste veckorna. Men, så i går kväll när vi kom ut till vårt sommarparadis fick jag mig en liten överraskning. Visst hade det fötts svanungar! Fem stycken till och med!

I Påttin simmade mamma och pappa och fem redan stora ungar! 



Föräldrarna skyddade sina ungar och nästan skällde som en hund när jag kom nära för att fotografera.

 När fara på färde nalkas manar svanmamman sina ungar att simma in i vassen, men eftersom jag stod rätt långt borta kunde de små telningarna simma omkring nära sina föräldrar. Det här är ett perfekt ställe för små fågelungar att tryggt växa upp i, en liten vattenpöl med skyddande både nytt och gammalt vassbestånd.

Hela lördagen väntade vi på regnet som aldrig kom. Några droppar sen kväll, men inget mera märkvärdigt. Regnmolnen drog förbi oss ute till havs. Vi badade bastu och kollade på fåglar. Alldeles tillräckligt märkvärdigt, tyckte jag och somnade som en stock!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar