fredag 3 april 2020

Tre dagar, från lärkans drill till nysnö

Idag måste jag bara få börja med den här bilden:


Fotot knäppte jag i förrgår när jag var ute på promenad.
Ser ni lärkan som drillar där upp i skyn? Känner ni vårsolen som värmer?
(Nej, jag ser inte heller lärkan men jag kan ännu höra den drilla där uppe
mot molnen...) Det var en härlig vårdag. Snön hade smält där ute på 
slätten och i lä för skogen kändes inte den ettriga nordanvinden.


Det är nu man känner att våren är på väg, tänkte jag!


Så här såg det ut under gårdagen. 
Mycket mera moln, men ingen nederbörd.
Lärkorna drillade, de hade säkert mutat in varsitt område på slätten.


Jag kunde inte låta bli att knäppa en bild av några videkissor , de är
som vackrast just nu.



Och så i morse vaknade vi till detta.... Vintern hade kommit tillbaka!
Minst 10 cm tung blötsnö täckte marken och träden. 
Det var vitt, grått och ...bara så tråkigt.
Den vita vintern hade vi gärna tagit emot i januari. Eller februari.
Men inte nu när vi bara tänker på våren!

Nåja, jag får väl nöja mig med björklöven som jag har drivit fram här inne.
Och så får vi hålla ut i någon dag till, för sedan kommer vårvärmen!
Vet ni, våren är på väg - den bara tog en omväg!

Dagen framskrider och morgonens snö blev till regn.
Nu är det uppehållsväder, men det är ännu mulet.
Solen lär hinna kika fram innan kvällen, tänker jag som är optimist....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar