onsdag 22 april 2020

En härlig vårdag ute vid villan

Igår hade vi en solig dag, och årets varmaste på omkring 14 grader!
Vi tog en "semesterdag" och åkte ut till vår sommarvilla. Där ute vid havet
lyste himlen och vattnet blåare än vanligt. Och ute på verandan var det riktig härlig
sommarvärme på minst 20 grader (betydligt kallare nere vid stranden, eftersom vattnet
 ännu är vinterkyligt). Åh, så jag längtat till just det här!



Nordanvinden hade lagt sig och tittar man på vattnet är det nästan som en 
spegel. En riktig vårspegel!



Jag började med att plocka ut lite möbler på verandan och så
blev det förmiddagskaffe ur termosen och med nyköpta wienerbröd, allt medan
solen flödade och småfåglarna kvittrade i snart sagt varje träd.


Jag slängde ut mattor för vädring och sambon satte fyr i bastun.
Men först måste jag gå runt och njuta en stund.
Den här tiden på året är blåbärs- och lingonriset brunt av vårsolen, 
men snart kommer grönskan. Och före allt börjar grönska och gro gäller
det att kratta undan alla fjolårslöv och vinterns nedblåsta kvistar och grenar.
Jag plockade fram krattan och satte igång med lite finputsning
(men det blev ju en del som får vänta till nästa gång vi kommer ut också...).



Jag hann också gå ut på en välbehövlig skogsvandring i solskenet och
mitt i fågelsången. Skriande måsar flög nere vid viken och här
inne i skogen såg jag några tranor som trumpetande sökte sig till andra platser.
Många småfåglar hade troligen hittat sina revir och drillade där bland träden,
osynliga i det skarpa solskenet.


Det är intressant att kolla vad som hänt längs skogsvägen under vintern.
Här såg jag en uppäten grankotte på en stubbe. Säkert hade ekorren haft
det gott att sitta där på stubben när hen smaskade i sig fröna.
 

På skuggsidan i viken låg ännu lite snö, eller rättare sagt is. Här går nämligen en bäck 
där fiskarna stiger upp till Påttin varje vår.


I själva Påttin låg också lite is kvar. Men där höll grodorna låda, ett väldigt
oljud förde dom, det ekade över hela omgivningen! Där höll också en ensam
and till, ser ni den i vassen? Den kvackade också allt emellanåt, sökte nog
locka till sig någon partner (lät precis som våra ankor här hemma!) och så fick
den för sig att tvätta sig under livligt plaskande. Allt för att visa sig vacker om någon
fästmö skulle visa sig.... Det sprätte också under vattnet, en del
gäddor och abborrar hade tydligen lyckats simma in i vår lilla insjö.


När vi hade bastat grillade vi korv till middag. När vi satt ute i solen på
verandan hörde jag plötsligt att det prasslade i vassen. Det var en älg som
helt sonika kom vandrande! Tyvärr hade jag inte kameran nära, men det var
ett spännande ögonblick!



Men "vårt" svanpar hann jag ändå få med på bild. Jag satt i bastun och hade just tvättat håret
när jag såg svanparet komma simmande förbi. Så jag ut ur bastun och försökte
knäppa en bild innan de simmat förbi. Men solen var så stark och jag var nog
lite förblindad av hårshampot, så det blev lite suddiga foton...


Några krokusar kikade fram emellan fjolårslöven, så härligt att se!
Både fjärilar och myggen (de stora som kommer på våren) hade också vaknat till liv.
Och jag ville absolut inte åka hemåt, jag ville stanna där ute hela långa kvällen!
Men tyvärr, sambon måste hem till landbacken och jag fick lov att följa med....
Men vilken ljuvlig dag det var!
 En vårdag att minnas!

1 kommentar:

  1. Härligt för dom som har möjlighet att vara ute nu . Jag ska väl komma mig ut på lördag är det tänkt ,ha det bra ,Nette

    SvaraRadera