lördag 18 april 2020

Härmed är växthussäsongen inledd

Jag har ju ett litet växthus som är en av mina oaser sommartid.
Här inne odlar jag. Här inne dricker jag förmiddagskaffe. Eller så bara
sitter jag och njuter. Växthuset köpte jag för låt oss säga 20 år sedan och då
som begagnat, så det är ett växthus som sett åren komma och gå.
Varken själva växthuset eller inredningen är moderiktig eller trendig.
Men det är det bästa växthus jag har och det har tjänat mig väl!
Igår inleddes årets växthussäsong.


Igår tvättade jag fönstren både in- och utvändigt. Eftersom jag inte har 
någon vattenslang nära är det handtvätt som gäller. Och sedan 
städade jag växthuset invändigt, tömde krukor och torkade bort
spindelväv och sopade alla stenplattor på golvet.
Ja, och så tog jag mig en kaffepaus i vårvärmen.

 
 Jag sådde också massor av tagetesfrön i två lådor.
Nu är det dags för förodling! Och jag förodlar mina sommarblommor
på det mest enkla sätt man kan tänka sig. Eftersom jag tar frön från
förra årets blommor.



 Varje höst tar jag in alla mina blomlådor och låter blommorna stå
inne i växthuset under vintern. Nu på våren är det bara att plocka ner
fröna och så. Jag plockar alltså inte fröna på hösten, utan jag tar fröna direkt
av de vissnade fjolårsblommorna på våren. Praktiskt och effektivt.
Det har jag gjort i många år med bra resultat, hoppas att det lyckas
även detta år.


Efter att ha plockat ned alla tagetesfrön, blev det massor över.
Så är det någon som vill ha lite frön, så har jag lite extra!
Dessutom är det massor av olika sorter av tagetes, så man
vet aldrig vilka sorter och vilka färger som gror denna vår.
Så härligt att få inleda vårsäsongen i växthuset.
Med eller utan kaffe!

PS. Ännu får de köldtåliga försådda växterna stå inne i köksfönstret.
Vårsolen lyser dagtid men nätterna är ännu mycket kyliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar