fredag 24 april 2020

Jobb ute på vedbacken

Under våren behöver jag aldrig ens tänka ordet Gym.
Nej, då jobbar vi på vedbacken med att såga och klyva vinterns
hemkörda trädstammar. Det är ett slitsamt, ibland riktigt tungt, arbete.
Men efter flera veckor på vedbacken är jag stark i både armar, rygg  och bålen.
Redan nu känner jag att benen har blivit starkare, axlarna mindre ömma....
 Jag är nog rätt stark ändå....


Dagens foton togs för några dagar sedan, nu är vedhögarna betydligt fler.
Och ännu återstår en hel del jobb, men nu är sonen ledig så han kan hjälpa till.
Det behövs alltid minst två för att lyfta tunga och sura björkstammar, sedan en
som sköter maskinerna och en som tar hand om den färdiga veden. Efteråt 
hjälps vi alla till med att stapla upp veden för torkningen.


Här har vi en liten vedhög för sommarbruk. (Under sommaren eldar vi endast för varmvatten.)
När vi började med vårens vedjobb kunde vi konstatera att det både är roligt och 
krävande dagar som väntar. Det är bra att röra på sig, det är bra att få jobbet gjort
och det är massor av social samvaro inom familjen. Efter alla år vi jobbat
tillsammans vet var och en sin uppgift, vi vet hur den andra tänker...
Och så är det roligt med gemensamma middagar och kaffepauser!
"Ti arbeit ilaag."


Dessa aprildagar är jag ute mest hela dagarna. Förutom vedjobbandet har jag 
städat upp i trädgården. Jag har också tagit upp all sättpotatis och satt i växthuset för
 groddning. I dessa corona-tider är det perfekt sysselsättning med utomhusjobb.
Att sitta inne och jobba vid datorn det får bli mitt morgon-o kvällsjobb.
Nej, nu kör vi vidare på vedbacken (sambon kom hem från dagens möte)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar