måndag 3 december 2018

Taket blåste iväg med vinden....

Idag har jag öppnat lucka 3 i adventskalendern.
Jo, jag har en kalender jag också, och jag får öppna luckor
ända fram till 24 december! Det är en reklamkalender som 
ramlat in i vår postlåda med ett inbetalningskort.... inget som jag
ville ha, men när vi nu försågs med kalendern ja, så då använder
jag den bara rakt av.


Så här i juletid är det många som går med håven och önskar sig en slant eller två.
Ibland ger jag en gåva, ibland inte. I år har jag bestämt mig att ge mat och
gåvor till behövande i vår egen näromgivning. Det finns fattiga här också,
trots att dom nästan inte syns. 


De senaste dagarna har höststormar dragit fram. Inte minst ute på Kvarken blev
det besvär när Vasalines färja måste vända på grund av sex meter höga vågor
och en omkullvält långtradare i lasten. Här på landbacken blåste det också rejält.
Delar av mitt gamla växthus skadades när två takmoduler flög iväg med vinden.
Sambon lyckades hitta takbitarna, och dom var nästan helt oskadda ....



Idag satte jag tillbaka takmodulerna, för idag väntas det mera snö och slask.
För att hindra att taket  flyger iväg ännu en gång placerade jag ut fler gamla
tegelstenar uppe på taket.Jag älskar mitt skrangliga västhus som varit i min
ägo i snart 20 år (och dessutom köpte jag det begagnat, så låt oss säga att
växthuset är 30 år. En riktig raritet!)



Här inne har jag i åratal suttit och druckit mitt förmiddagskaffe och här
inne har jag odlat tomater, gurkor och kryddor. Och här inne torkar jag
både lök och blomlinet. Vintertid är växthuset en perfekt förvaringsplats
för allsköns "bråte" som hör sommarmånaderna till. Numera är det också
vedupplag, det hade tydligen sambon bestämt....


Tänkte avsluta med en julröd bild av de godaste tomaterna.
För egenodlat är garanterat det mest smakliga som finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar