söndag 30 december 2018

År 2018, tillbakablick, del 1: januari-juni

Det återstår endast några timmar av år 2018
och det är dags för min årliga återblick över året som gått.
Men oj vilket år det har varit! 
En riktig kall och snörik vinter, en vår som blev till sommar på en gång
 och vilken sommar sedan - varm och skön - och på det en höst som var riktigt
vacker med glödande färger! Och som ljuset i tårtan: vår Texas-resa som
blev till ett glittrande smycke och ett minne för livet!



Januari började året med inte speciellt mycket snö och inte speciellt
kallt väder heller. Men vi baxade ut med vår gamla arbetsskoter och det blev skogsjobb.
Vissa dagar var det en vacker solnedgång och vissa dagar så dimmigt att man
endast såg någon meter framför sig.



Den 22 januari skrev jag att "de senaste dagarna har vi haft vinter".
Vi åkte ut till vårt sommarparadis och det var sååå vackert med kyla och vit snö.
Det var som att vandra i ett sagolandskap och jag tänkte att nu
gäller det att njuta av snön och kylan....av att det är några dagar med verklig vinter!



Januari och februari bjöd på rätt många gråmulna dagar, men när så solen
visade sig då gick jag ut med kameran! Den 25 februari noterade jag att
"Så kom då den riktiga vintern, den som vi bara drömde om
förra året. Nu har vi vinterhögtryck och det betyder vintersol och
riktigt kyligt. I går morse hade vi - 25 grader, men framemot eftermiddagen
blev det lite varmare. Men inte nämnvärt varmare, 
för nordanvinden gjorde livet riktigt kallt.
Vi tröstade oss med att nu behöver vi i alla fall inte bry oss om
 mygg och fästingar...."

I mars kunde vi konstatera att denna vinter hade vi tjocka isar som
bar både tunga fordon och en vandrande sambo.
Och när vi började längta efter takdropp, då bara fortsatte vintern
med mera minus och mera snö....


Sambon hade jobb med att få ner all tung snö från alla hustak....


....medan jag jagade vargspår att fotografera.
Den djupa snön var avslöjande för denna vinter sågs spår av vargar i
vår näromgivning. Och att ha vargar i våra byar var inget vi tyckte var trevligt precis...
En dag när vargen hade sprungit igenom vårt tätbebygda samhälle (en hade visst till och
med sprungit längs stadens gator) då gav jag mig ut på spårjakt.Vargen hade sökt sig ut
mot havet, men dagen jag var ute för att spåra såg jag tack och lov varken 
vargspår eller varg....


Mars var också den månad vi åkte över ett istäckt Kvarken.
Årets första resa bar till min studiestad Umeå.


 I månadsskiftet mars-april inföll påsken och ännu härskade vintern
över hela vårt land....


Med bakslag och en vinter som bara fortsatte....
I medlet av april hade vi vackra kalla solskensdagar
som bjöd på härliga morgonpromenader på slättens skare.

 Den 19 april fotade jag vårens första nässelfjäril, månne inte våren skulle komma.
Men ännu låg det mycket snö på marken....


Den 28 april sken vårsolen och vi firade en Hantverkardag här i byn.
Det byggdes en stocklada och det restes en snidigärdsgård. Det hyvlades 
pärtor och byns juniorer bakade goda kakor och ordnade ett café.
Dessutom förevisade byns hantverkare sina produkter och barnen 
fick klappa nyfödda lammungar och rida käpphäst. 
Vi som blev hungriga kunde äta pyttipanna på pärta i vårsolens sken.


Maj månad startade med mulet och regn - men sedan kom solen - och värmen!
Och med värmen tog våren, som var så sen, ett jätteskutt framåt!

Vårbruket kom igång... 


....och det blev rabarberpaj i växthuset. Våren var äntligen här!

I maj exploderade naturen! Körsbären blommade och den 23 maj skrev jag:
"Visst, sommaren fortsätter.... (nu gäller det att komma ihåg 
att det var maj 2018, alltså den maj månad som var supervarm
 och  alldeles kruttorr! För tror ni inte att efter några år minns vi inte
hur härligt vi hade det denna maj månad.....Vi talar bara om den där varma maj
månaden och vi har helt glömt känslan av den härliga tropikvärmen.....)


I månadsskiftet maj-juni blommade liljekonvaljerna som ett
normalår brukar blommar omkring midsommar.
Jo, värmen och torkan den fortsatte.... 


De små fågelungarna tittade fram ur äggen och tog sig an livet
med stora förvånade ögon....


... medan vi alla njöt av de varma och vackra junikvällarna!


Och så kom dagen när vår Fru Anka plötsligt var spårlöst försvunnen...
Tyvärr visade det sig att räven hade varit i farten....
räven som hade tre ungar att föda....
Jag sörjde ankmamman i flera dagar (jag sörjer ännu).



Hade hela försommaren varit underbar - och så blev midsommaraftonen
en katastrof! Kyligt väder, regn och kraftiga vindar som vräkte ned träd 
och slet båtar och bryggor.... Elektrisiteten var borta någon timme, men 
kom lämpligt tillbaka för att vi skulle kunna koka nypotatisen
och kaffe till våra gäster ute vid villan.


Efter midsommarovädret kom sommarvärmen tillbaka och
livet återvände till den vackraste och varmaste sommaren.
Fortsättning följer......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar