lördag 29 december 2018

Julen 2018

Så var den då firad. Julhögtiden.
I och för sig är inte julen över ännu, nej "julen varar än till påska"!
I alla fall till Trettondagen, då brukar jag börja känna mig klar
med julen.... och då brukar julchokladen vara uppäten....

Min jul har varit precis som en god jul skall vara, 
både fridfull och fylld med gemenskap
(och massor av julmat förstås).


Julaftonen firade vi hos sambons syster, precis som vi gjort de senaste 25 åren
(eller något ditåt). Alla tar med sig något ätbart och så dukar vi upp ett dignande
 julbord med både skinka, sill och gravad lax, olika lådor, pajer och patéer...
Vi ställde oss i kö för att hugga in på all den goda julmaten
- och sedan njöt vi av allt det goda.
(Ja, före maten hade vi förstås hunnit värma oss med glögg och
ett gott tilltugg, som en liten aptitretare....)


Vi satt länge, länge och åt.
För efter varmrätten kom efterrätten,
nämligen risgrynsgröt med fruktsoppa och en stor klick vispgrädde.
Efteråt hjälptes vi damer åt i köket medan vissa bara väntade och väntade...
"När skall tomten komma?...." "Vi kan väl titta på Kalle Anka under tiden...."
fast väntan kan ju vara olidligt låååång....


Så kom då äntligen tomten - och flera säckar hade han med sig!
Det var spännande med tomten - och jag fick ett jättestort paket....
Det största paket jag någonsin fått i hela mitt liv!
Vilken överraskning!


Vi avslutade hela festen med kaffe, glöggtårta, pepparkakor
och julstjärnor. Åter en julafton fylld med gemenskap, god mat,
glädje och skratt, väntan och klappöppning.
En julafton när man både ger och får....


Juldagen är vår lugna dag. Det är då vi trycker på paus.
Vid lunchtid åkte vi ännu en gång till sambons syster, nu
för att festa på de matrester som blivit över från julafton.
Nu åt vi i ett lugnare tempo. Pratade och tog det lugnt.


Sambon och jag hann också ut på en långpromenad. 
Ett vackert pärlemormoln glittrade på himlen.


Inne i skogen var trädens grenar fyllda med snö. 
Denna julhelg har bjudit på både plusgrader och många minus.


Det har bjudits på både solsken och grå moln. 
Juldagskvällen avslutade vi med konsert. 
Faktiskt har vi varit på tre konserter den senaste veckan....inte illa!


 Julannandag är det vår tur att bjuda till matfest.
Men i år bjöd jag inte på någon direkt julmat, det kan vara
gott med något annat som omväxling.


Till efterrätt blev det mango-osttårta med kaffet, och så
lite julgodis förstås. Så här har vi festat och 
glatt oss dagarna tre som ni ser!


Mellandagarna har gått i ett lugnare tempo. Min lilla förkylning
kurerades genast med massor av nattsömn och goda vitaminer
från fruktfatet.


Jag har även varit ute på långa promenader i det vackra vädret.
Efter all god mat var det riktigt skönt att röra på sig!


Jag har bara njutit ute i det fria, 
som igår när rimfrosten glittrade ute på slätten.


Och lämpligt till kvällen färgades himlen rosa och kölddimman dansade.
Senare på kvällen dansade norrskenet över himlavalvet.



Kanske norrskenet ville dansa med vår tomte som numera står
på yttertrappan hemma hos oss. För det var tomten som
kom i mitt stora julpaket....!
Mitt hjärta är fyllt med tacksamhet över årets fina julhögtid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar