lördag 8 december 2018

Doft av saffran

Idag har jag bakat saffransbullar och en härlig doft av saffran
har spridit sig i hela vårt hus.Saffran är en doft av advent!
Och förresten - finns det något mera hemtrevligt
än doften av hembakat i ett hus? 


Idag blev det två plåtar med nygräddade gula saffransbullar!
Under mina år i Umeå lärde jag mig älska dessa saffransbullar och eftersom
jag har ett så enkelt recept, måste jag ju baka dessa bullar varje advent!


Jag svängde ihop den gula degen (med två påsar saffran), tände ett ljus 
och lät degen jäsa i nästan en timme.


Jag rullade ut mina s-bullar (som inte får några russin eftersom jag 
inte tycker om bakade russin....och är man bagare så får man ju bestämma...).


Mina bullar fick jäsa i ca 30 min på plåten, sedan penslade jag bullarna
med ett ägg och strödde på pärlsocker. In i varm ugn och  där & då
började doften av saffranet svepa in över köket...
Mina saffransbullar behöver inte vara några vackra mästerverk,
nej jag tycker att det är smaken och inte utseendet som är det viktiga!
Två plåtar med bullar åkte in i ugnen och sedan fick bullarna
svalna något innan jag satte på kaffe och avnjöt en smarrig adventsbulle.
med dagens andra kopp kaffe.
Som sagt. Saffransbullar det är advent!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar