måndag 10 december 2018

Anna-dagen med kusinträff och julsånger

Anna-dagen, den nionde december, var dagen när min mamma 
lade lutfisken i blöt. Enligt gamla traditioner var tydligen Anna-dagen
den dag när julförberedelserna inleddes förr i tiden. Julölet skulle provas,
man skulle ta itu med jultvätten och julljusen skulle stöpas.
Vad betyder Anna-dagen för oss nutidsmänniskor? Tja, för mig
betydde gårdagen Andra advent men också träff med mina kusiner.



En riktig höjdardag som länge varit inprickad i min kalender.
Lördagen bjöd på massor av blöt snö och när väl söndagen, alltså Anna-dagen,
randades då vräkte regnet ned. Plus 3 grader och vägar som förvandlades till
snösörja och isbana.... 


Vi trotsade väder och vind och körde iväg till Härmän Spa för julbord
tillsammans med mina kusiner från min pappas sida.
En välinövad tradition att vi kusiner träffas just i Härmä.
Här i matsalen tillbringade vi sedan eftermiddagen, med massor av mat och
glatt pladder. På bilden ovan ser det ut att vara folktomt i restaurangen,
men det var det faktiskt inte, trots att kanske vädrets makter gjorde att det 
var färre matgäster än vanligt. Jag kom mig för att fota först när vi skulle åka 
därifrån och alla hade avnjutit sina julbord.


I Härmä serverades det finska julbordet med bland annat morotslåda och kållåda.
Vårt finlandssvenska julbord är mer inspirerat av det rikssvenska julbordet
(men de goda finska lådorna dom har vi minsann anammat!)
Igår åt vi förrätt, varmrätt, efterrätt och som avslutning
glass och kaffe. Ja det räckte alldeles utmärkt för oss!
Efter maten satte vi oss i bekväma fåtöljer ute i den stora foajén och jag berättade
 vår släkthistoria. Det är nämligen så att jag de senaste veckorna har skrivit
en historik om vår farmor och farfars släkter, en historik som går tillbaka
ända till 1500-talet. Nu skall vi alla komplettera historiken med de färskaste
uppgifterna om våra barn, barnbarn osv, sedan trycker vi upp historiken till en bok!


Vi hann bara komma hem från Härmä innan sambon och jag svängde bilen till vår 
grannby, för vi ville också hinna sjunga in julen tillsammans med Ann-Katrine och Yngve.
Inne i hembygdsgårdens gamla byggnad brann elden i den öppna spisen och en 
kastrull med glögg stod på uppvärmning....


Vi bänkade oss, allsångsledarna kollade in vilka sånger vi skulle sjunga -
allt medan sorlet och värmen steg i den gemytliga storstugan.


Så stämde vi upp med sången och vi höll på i två timmar! 
Fast vi hade ju en kort paus när vi hann dricka glögg och mumsa på
hembakade jultårtor och pepparkakor också.
Sedan fortsatt vi med julsångerna.... så nästan taket lyfte....
Ja, det var årets Anna-dag för min del.
Vad gjorde du på Anna-dagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar