söndag 30 december 2018

År 2018, tillbakablick, del 2: juli-december


Året som har gått har varit helt fantastiskt,
märker jag nu när jag blickar tillbaka på hela året 2018!
Du kan läsa om mitt första halvår här och här nedan berättar jag om slutet av året.
Sommaren 2018 blev århundradets varmaste och vi hade storfrämmande
i Helsingfors när Rysslands president Putin och Förenta Staternas president Trump
hade sitt stormaktsmöte i vår huvudstad. Sommaren var också som gjord
för villaliv ute vid havet - för det var ju så varmt. Nej, hett var det!
 

Jag började förra tillbakablicken med en solnedgång i januari och nu vill jag
börja detta inlägg med en solnedgång i juli. För i juli hade vi ju så många vackra
solskensdagar med dessa vackra varma kvällar att bara njuta av.



Vi var borta från hemlandet en stor del av juli månad, eftersom vi då 
reste till Texas. Och där nere var det också högsommar med värmen påslagen.....



Under hösten har jag berättat om många av våra spännande möten i Texas
(och många episoder har jag ännu att berätta...). Vi bodde i miljonstaden San Antonio
och jag lärde älska stadens River Walk, promenadstråket längs älven som fanns
en våning under gatunivån och kantades av grönska och fina restauranger.
Vi reste med ett härligt gäng och vi lärde känna så många trevliga medmäniskor
på denna vår sångarresa!


När vi återvände till finländsk mark fick vi uppleva en 30-graders hetta även här.
Fördelen med Texas-hettan var att där fanns luftkonditionering - och
det hade vi ju inte här hemma. Men mina tomater och gurkor trivdes 
i växthusvärmen och levererade verkligen denna sommar.
Med fem tomatplantor och en gurkplanta fanns minst några
bifftomater och minst en gurka på våra mattallrikar varje dag!


Augusti fortsatte med mera sommarvärme och vi tillbringade många
dagar ute vid vår sommarvilla vid havet. Men vi hann också besöka 
sommarteatrar, göra cykelturer, hälsa på hos vänner och jag och mina
 barndomsvänner träffades och åt mat tillsammans och satt hela kvällen och 
pratade i en sommarvarm stad. Vi fick också uppleva
dagar med åskoväder som varade i timmar.... Vilken augusti!


I slutet av augusti månad märkte vi att kvällarna blev mörkare och att
augustimånen speglade sig i vattnet när vi gick ner mot kvällsbastun....
 
 
Jag plockade en sommarbukett av vilda blommor i september,
för sommaren den bara fortsatte!


Trots en torr sommar ploppade svamparna upp precis som vanligt,
till min stora förtjusning. Jag gick långa skogsvandringar för att få
så många steg som möjligt i min stegräknare....



Oktober blev en färggrann månad, lövträden lyste gula och röda och
det var som att vandra i en målarbok.


Den 25 oktober fick vi sensommarens och höstens första frostnupet.



I medlet av november gjorde vi årets tredje resa och denna gång blev det
till Helsingfors för att gå på Svenska Teatern och uppleva musikalen Chess.



Den 25 november skrev jag:
"Jag har sagt det förr.
Och jag säger det så gärna igen.
Jag bor i världens vackraste land.
 Bara jag öppnar ögonen tillräckligt. Öppnar sinnet.
Och det gjorde jag i går. När solen sken och rimfrosten glittrade ikapp
med alla jordens allra värdefullaste diamanter. Mina diamanter var
alldeles gratis (men ack, tyvärr är  dom ju så förgängliga) och det
gäller att njuta när dom glittrar...!"
 

December blev en gråmulen månad. Dag ut och dag in låg ett grått lock
över himlen, men så fick vi lite vit snö och på Finlands självständighetsdag
lyste så äntligen solen och jag ville ut med kameran. Sedan lade sig molnlocket
över vår del av världen igen, först lämpligt till julen såg vi lite blek vintersol igen.


Byns lucior, stjärngossar, tomtenissar och pepparkaksgubbar
lyste dock upp på lucia-kvällen med vacker sång och roliga lekar.

 
Dagen före julaftonen flyttade en julgran in hos oss och julfriden infann sig.
Det blev en jul av den bästa sorten även detta år och jag är så tacksam.
Så har snart ännu ett år gått till ända och det är snart dags att
se framåt mot nästa år.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar