fredag 17 november 2017

Prematurdagen

En artikel i dagens tidning gjorde mig uppmärksammad på att
det idag är prematurdagen. En prematur är ett barn som föds före graviditetsvecka
37, alltså ett barn som föds för tidigt. Min son föddes två månader för
tidigt och han var en prematur. Idag är han en stor och lång man i sina
absolut bästa år, men när han föddes då var han ett litet knytte som
kom alldeles för tidigt. Så väl jag kommer ihåg den dagen...


Jag kunde inte låta bli att plocka fram fotoalbumet från den tiden (då hade 
man endast riktiga pappersfoton!). Med glädje minns jag dagen.
Här på fotot som togs av den lilla krabaten var han endast några timmar 
gammal, han var röd som en rödbeta och vägde 1.650 gram (redan då en 
stor grabb!). Han fick ligga en halv månad i kuvös och efter en månad och tio
dagar fick han komma hem. Jag har skrivit en liten bok över hur mycket mjölk
han drack per dag. Han orkade inte suga bröstet så jag matade med flaska (egen
modersmjölk) och jag minns hur jobbigt det var att få ner 10 mg.... jag matade honom
många gånger per dag. I boken läser jag om dagen när han var två månader, då fick
han mat 11 gånger från flaskan, han lärde sig aldrig riktigt det där med att direktdia.
Men han växte och redan efter ett år var han uppe på normalkurvorna....


Det är med glädje jag tänker på den tiden, aldrig jag tänkte att det inte skulle gå.
Som prematur gick vi på massor av undersökningar på sjukhuset, men
allt såg fint ut. Ibland låg han efter i utvecklingen, ibland låg han nästan före.
I dag när jag läste artikeln i tidningen om dagens mammor och de utmaningar
de har gått igenom, till dom vill jag säga att det går bra.
Mina minnen från babytiden fick bli dagens gladis!

1 kommentar:

  1. Hörde på radion idag dom som berättade också . Bra att du berättade din historia ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera