lördag 11 november 2017

Häxring och leriga ankor

När våra ankor kom ut på gården i morse började den stora morgontoaletten.
De tvättade sig så att vattnet yrde! Efter en stund hade vi tre våta, men rena
ankor, som spatserade kring på gården.


Fram på dagen hämtade jag in sommarens sista blomkrukor till växthuset.
Ankorna följde i mina fotspår, det var länge sedan
de röjde kring växthuset, så jag tror de tyckte det var spännande.


Efter en stund var ankorna ute på den våta leriga åkern.
Där gick dom och letade ätbart mellan plogtiltorna.



Lerigt, geggigt och halt.
Så hade vi tre smutsiga ankor igen.... och åter blev det tvagning så
både vatten och fjädrar yrde....!


Utanför traktorstallet växer en häxring med röksvamp.
Hela hösten har jag kollat in svamparna, ibland har jag petat på
dom med en käpp och sett sporer spruta ut som ett rökmoln  i omgivningen.
Undrar vad jag ställt till med.... kanske det blir massor av nya
häxringar i gräsmattan nu då.....


Trots snön och massor av minusgrader för en tid sedan ser dessa svampar
ut att vara vid god vigör. Just röksvampen är annars en svamp som växer i ring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar