söndag 12 november 2017

Cheesecake på farsdag

Idag har vi firat Farsdag med massor av mat och gott till kaffet.
Jag hade bakat en cheesecake till present åt pappan/sambon. En cheesecake som tog tid
att göra men som blev en lika god som en vacker "tårta" till eftermiddagskaffet när
sonen och hans tjej kom hem.



Denna kaka är gräddad i tre omgångar med tre olika "lager".
Kakan gjorde jag redan i går kväll och den är dryg, den räcker säkert
till  8-10 personer.

Gräddad cheesecake 
Botten:
10 digestivekex (gärna fullkorn)
100 gr smör
Till första fyllningen:
200 gr Philadelpiaost
3 medelstora ägg
1,5 dl socker
Till översta fyllningen:
400 gr crème fraiche (ej lättvariant)
vaniljpulver (motsvarande 1 msk vaniljsocker)
1 dl florsocker

Jag smulade sönder digestivekexen i en plastpåse och blandade sedan ner
smulorna med det smälta smöret. Jag lade ut smulorna i en pajform med
löstagbar botten (bakplåtspapper underst) och tryckte ut med handen.
Bottnen gräddade jag i 200 grader i ca 6 minuter. Jag lät bottnen svalna 
i ett kallt utrymme under tiden som jag gjorde den första fyllningen.
Philadelpiaosten mosade jag med en gaffel, rörde ner äggen och 
sockret. För att få en riktigt slät smet tog jag en vispel till hjälp.
Nu gräddade jag kakan i ugnen på 180 grader i ca 35 minuter (tills 
fyllningen lyfte lite och fick färg). Sedan var det dags för kakan att stå svalt igen.
För den översta fyllningen rörde jag ihop crème fraichen, vaniljpulvret och
det siktade florsockret. Smeten bredde jag ut som ett täcke på kakan när den
hade svalnat helt och hållet. Slutligen gräddade jag kakan i 8 minuter i 180 grader,
så att ytan stelnade lite grann. Nu satte jag kakan åt sidan för att tas fram
på Den Stora Dagen. 

(Under tiden de olika bottnarna svalnade gräddade jag plåtar med

Kakan serverade jag med skivad kiwifrukt (det går också bra med bär tex
färska hallon eller jordgubbar, eller olika frukter som persikor eller plommon).



Vi åt och drack till vi nästan sprack!

Nu sitter pappan/sambon och tittar på tv, jag tror att han ändå gluttar
lite glupskt på chokladpresenten som finns på bordet .... (present från sonen).
Visst är det roligt att skämma bort pappan!

1 kommentar:

  1. Den kakan lät ju så god att den måste jag pröva någongång.
    Jag firade den bästa pappan till våra barn med hemvevad pasta i går kväll.
    Vi brukar ju inte fira så mycket i den här familjen, kommer ihåg varann med sms och har trevligt tillsammans när vi träffas.

    Tjingeling från Rantamor.

    SvaraRadera