torsdag 2 november 2017

Med kärleksört och rönnbär

Dags för dagens glada inlägg!
Ute småregnar det men här inne myser jag i stugvärmen. Tidigt i morse gick
jag ut på min runda, jag visste att det utlovades regnväder så för att mota
min huvudvärk tog jag en skön promenad längs frusna grusvägar.
Och så fotade jag min krans som jag pysslade ihop i går kväll.





Det blev en krans med grön mossa, gamla mossiga kvistar och så en liten
bukett kärleksört och en bukett röda rönnbär.  Kransen kommer jag att ta med
till mina föräldrars grav nu till allhelgona.
Det är så roligt att pyssla och jag vet att mina föräldrar gillade hemlagat.


Under gårdagen begav jag mig ut i skogen för att plocka ihop rekvisita till kransen.
Rönnbären var svåra att hitta, trots att vi haft så mycket rönnbär denna höst.
Fåglarna har nämligen redan varit i farten och haft kalas. Men några
frostnupna rönnbär hittade jag allt. Jag hade bestämt att kransstommen skulle
bestå av grön mossa och den vita mossan kommer jag att låta bli kring-dekoration.


Jag vill att min krans skall se hemmagjord ut, den behöver inte vara perfekt.
Här har jag nu kransen på köksbordet bredvid två "älgtelefoner" som ligger
på laddning inför lördagens älgjakt. 


Dagens andra "gladis" blev Martha-tidningen "Inhemska proteiner från
växtriket" som jag fick av svärmor idag. "Vad har bönor, ärter, bovete, quinoa,
hampa och lupin gemensamt? De är alla goda proteinrika växter som odlas och
förädlas i Finland. Ärter och bönor har odlats länge, i stora mängder.
Däremot är bovete, quinoa, hampa och lupin uppstickare i en proteinvärld,
där det bubblar av nya idéer, innovationer och provodlingar" läser jag.
De senaste åren har jag verkligen 
funnit bönorna och jag odlar bönor i trädgården varje sommar. 
Nu skall jag låta mig inspireras inför nästa odlingssäsong, kanske denna
tidning ger mig massor av tips!


2 kommentarer:

  1. Så vacker krans som får en fin plats!
    Härligt att kunna gå ut i skogen och plocka det man vill ha
    och göra den själv!
    Ha en fin Allhelgonahelg!

    SvaraRadera
  2. Så fint du gjort ,önskar jag hade tid till sådant också ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera