måndag 30 oktober 2017

Helsingforsminnen

Idag skall jag publicera ett av de inlägg som jag skrivit men aldrig lagt in på bloggen.
Här är alltså några Helsingforsminnen (skrevs för några år sedan):

Skulpturen Tre Smeder finns i hjärtat av Helsingfors.
Det är få skulpturer som har etsat sig fast på mina näthinnor,
men den här speciella skulpturen har gjort det.
Den betyder nämligen Helsingfors för mig.
Skulpturen Tre Smeder finns på det lilla
torget mellan gamla studenthuset och Stockmans varuhus.


En gång i tiden var just den här skulpturen mitt i fokus när
jag blickade ut igenom fönstret vid min arbetsplats.
Jag har nämligen arbetat i Helsingfors och det var här, vid 
Mannerheimvägen, mitt i hjärtat av Helsingfors,
som jag tjänade mitt levebröd för många år sedan.
Skulpturen Tre Smeder är gjord i brons (på en sockel av röd granit)
av Felix Nylund år 1932. De Tre Smederna anses symbolisera
arbete och samarbete.


Det var roligt att strosa kring i ett snöigt och kyligt Helsingfors.
Sambon och jag gick en sväng och jag upplevde glädjen av att
få promenera längs kända gatstumpar.


När jag arbetade i H-fors bodde jag i förorten Botby. Jag
åkte metro in till centrum varje dag, och jag steg av vid metrostationen bredvid
järnvägstorget. På vardagar, både morgnar och kvällar, vimlade det
av stressade människor, men nu denna snöiga förmiddag
var det lugnt i staden. Det var söndagslugnt.


Många barnfamiljer hade sökt sig till skridskobanan på Järnvägstorget.
Ett riktigt vinternöje, speciellt när nysnö låg på marken.


För vintrigt var det, snöröjningen hade haft ett tufft jobb
på morgonen med att skopa undan snön i innerstaden.


Ja, vi åkte runt i staden med buss också. Turistade, heter det visst.
Snöigt längs huvudstadens gator. Snöröjningen hade inte hunnit
få bort snön på alla gator....


Det såg lugnt ut kring Statsrådsborgen, där det finländska
regeringskansliet är inrymt.


Mera foton inifrån bussen: här några av de äldsta husen i
Helsingfors. Här finns annars Café Engel, ett av de caféer jag gärna
besöker när jag är vid Senatstorget.


Finlands mest kända kompositör är Jean Sibelius.
Sibelius-monumentet i stadsdelen Bortre Tölö är vackert och besöks
av massor av turister varje år. Monumentet invigdes år 1976.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar