onsdag 25 oktober 2017

När man känner snö i luften

Dagen är mulen och det drar en kall vind över landskapet.
Temperaturen är strax över nollan, men marken är stelfrusen.
Jag sätter upp nosen i vinden och sniffar lite. Då känner jag att kall nederbörd
är på kommande. Det känns som om något fruset finns där uppe i skyn....
där långt ute till havs.... jo, det doftar snö.....


Jag är ute i skogen. På den lilla tjärnen ligger ett tunt lager med is.
En is som bildat vackra mönster under natten som gick.


Där jag står och fotograferar har älgarna legat förra natten, eller kanske
natten innan. Deras spår syns i den knastriga, stelfrusna mossan.
Nu ser jag inga djur, allt är stilla. Allt utom vinden, som söker sig in
bland de klena trädstammarna. Den kalla vinden.

 
Jag känner att snön är på ingång. Höstens första snö.
Det gäller att vänja sig. Snart övergår höst till vinter.... eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar