fredag 27 oktober 2017

Morgon braskar och kväll slaskar

I morse hade vi det härligaste vinterväder.
Minus 10 grader och strålande sol - när den väl klättrade ovan grantopparna.


När jag steg upp låg dimman över slätten, och den uppstigande solen
färgade himlen rosa. Mot nordväst låg en mörk molnbank.



Hastigt klädde jag på mig mössa, jacka och vinterskor och gick ut i kylan.
Vi fick rätt mycket snö under gårdagen och denna morgon
var allt så vackert.


När jag gick in för ännu en kopp te såg jag solen klättra fram bakom 
grantopparna. En glittrig vit förmiddag.


Redan vid middagstid hade den där molnbanken brett ut sig och
dom där massor av minus började krympa.


Vid 4-tiden på eftermiddagen skulle sambon till skogen för att kolla
älgspår i snön. Jag gjorde honom sällskap längs vägen.
Innan vi gick kollade jag temperaturen, +0,9 grader.


Nattens köldknäpp hade satt igång lövfällningen på allvar.
Under björken med de gula löven singlade det ena efter det andra lövet 
ned till marken och bildade en gul matta mot den vita snön.


Det är vackert med vinter, men till kvällen utlovas regn.
Nu kommer slasket när snön skall smälta....

1 kommentar:

  1. Tack för de underbart vackra vinterbilderna, men redan tänker jag men inte så konstigt för er 'där uppe'. Det trista är när det ska slaska då är det inte kul att traska på den marken. Jag väntar gärna med den snön ett bra tag till, oftast kommer våran vinter i januari, eller när man vill att våren ska komma.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera