söndag 8 oktober 2017

Södersunds mamsellkvarn och rätt många flyttfåglar

I dag kände jag mig lite less på både gråvädret (inget regn men ingen sol heller) och
på förkylningen (som visst är på bättringsvägen, men inte riktigt i hamn ännu). Jag var
ensam hemma och kände för något roligare än att kratta löv, så snabbt bestämde jag
mig för att hoppa i bilen och åka ut en rundtur. Jag kom på den förträffliga idén att
fråga svärmor om hon ville hänga med och hon var genast med på noterna.
 "Jag tänkte mig Söderfjärden och alla flyttfåglarna", sa jag
och tryckte gasen i botten... nå nä, men lite gasade jag väl allt...


Söderfjärden är en stor rund slätt med en helt fantastik historia. Söderfjärden uppkom
nämligen vid ett meteoritnedslag för över 520 miljoner år sedan och
har ännu en välbevarad kraterrundel. Tidigare låg hela slätten under vatten, numera är
här dränerat och är en ypperlig jordbruksmark. Höst och vår är Söderfjärden
en rastplats för tranor, gäss, svanar och andra fåglar som tillbringar sina somrar
på våra breddgrader, men flyger söderöver till vintern. Varje höst brukar jag besöka
Söderfjärden, det är så mäktigt  med de tusentals fåglar som brukar mellanlanda här.


Jag åkte in på slätten, som genomkorsas av små grusvägar. Flera sädesåkrar stod ännu
otröskade, men på de tröskade åkrarna vandrade svanar omkring som små vita prickar.
 En jämn ström med personbilar kom rullande längs grusvägen, alla körandes i krypfart.
Många fågelintresserade i farten denna söndag....


På håll syntes flera hundra svanar. De gick runt på olika åkrar. Ett tjugo-tal på en åker,
omkring femtio på en annan åker.... några flög in för landning....


På en åker fanns massor av gäss. 
Men vi såg inga tranor denna dag.


I utkanten av Söderfjärden ligger en vacker mamsell. En mamsell-kvarn!
Södersunds väderkvarn är från början av 1800-talet.
Inne i kvarnen finns talet 1809 inristat och man utgår att detta är kvarnens
byggnadsår. Den runda formen skvallrar om att den har en holländsk förebild.


Just nu renoveras kvarnen,
den har fått nya vingar och nya bräder och delvis ny rödfärg på ytterväggarna.
Idag ägs kvarnen av Sundom bygdeförening och här jobbas säkert på talko.


Väderkvarnen står uppe på en gedigen hög av sten med den stora 
slätten nedanför. Då när den byggdes kunde den spegla sig i Söderfjärdens vatten,
numera har Söderfjärden förvandlats till böljande sädesåkrar.



Kvarnen togs ur bruk och vingarna föll av på 1910-talet och kvarnen
kom att stå vinglös ända fram till 1991, då man satte upp ny vingstock och nya vingar.
Tyvärr tog en storm vingarna år 2014. Men skam den som ger sig,
bygdeföreningen bestämde sig för att förra hösten sätta upp en ny vingstock
och nya vingar.


Nu står den vackra väderkvarnen åter fullriggad!


Tänk så många vackra kulturarv det finns i vår närmiljö!
Det gäller bara att gasa upp bilen en smula....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar