måndag 2 oktober 2017

När naturen ändrar färg

Hösten är här med besked. 
Den är både gråmulen -  och färggrann!
Om jag nu klagar över det gråmulna vädret så måste jag bara få säga att jag formligen
älskar våra fyra årstider! För hur enformigt vore det inte om det skulle vara
sommar hela året, eller vinter hela året... eller höst hela året?
Nej, tacka vet jag alla våra fyra årstider.
Ingen vår utan vinter. Och ingen vinter utan höst.


Idag beslöt jag ta mig en promenad i det gråmulna vädret (trots min förkylning).
För hösten är bra vacker ändå!
Röd ljung pryder flera blomkrukor här hos oss. Här en kruka på trappen.
Rött och glatt skall det vara!



Det bjuds på färgprakt även i mina blomrabatter. Vissnat bladverk av
trädgårdens sommarblommor kan också vara vackert.


Till och med kirskålen, som jag normalt inte tycker om och som jag
varje sommar för en ständig kamp med, har fått en
fin höstfärg. 


Lärkträdet, som växer bakom våra postlådor, har också ändrat färg.
Vackra, mjuka barr klamrar sig ännu kvar på trädets grenar.


Så har vi ju alla dessa rönnar med sitt överutbud av rönnbär denna höst.
Här en rönnbärsbuske som tappat nästan alla sina löv.


Längre ner längs vägen ser jag fler rönnar, dom lyser ännu både röda och gröna.

+


De gula löven singlar ner från lövträden. En liten vindpust gör att
det nästan "snöar" löv över mig där jag stretar uppför backen.


Förresten är det inte bara naturen som är färgrik. Även den ena grannens
kossor är också färggranna, på sitt sätt. Svarta och vita är dom.
Belted Galloway heter den här korasen.


Apropå djur, så ville våra ankor var med på bild idag. Dom är ju också
färggranna om vi jämför med den grågula stubben i kornåkern.
Här går dom och letar ett och annat sädeskorn som fallit till marken.
De går med sina huvuden nere i marken, knappt så dom märker mig med kameran.

 
Fru och mamma Anka går i mitten medan Herr Anka är till höger och sonen
Kalle, som nyfiket kikar fram till vänster.


God kväll i stugorna, ser dom ut att hälsa. 
Och det gör förresten jag också. God kväll på er och ha det gott!
Mysigt i höstkvällen, liksom...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar