torsdag 12 oktober 2017

Jag är på lunch med barndomsvännerna

Idag var det åter dagen när vi tre barndomsvänner strålade samman.
Vi brukar ju med jämna mellanrum försöka hitta på något roligt tillsammans.
Sådant som förgyller vardagen. 
Idag strålade vi samman för lunch vid Sandviksvillan i Vasa.


Sandviksvillan, eller Villa Sandviken som den hette när den byggdes år 1845,
är en stor pampig byggnad som återinvigdes som restaurang till valborg detta år.
I början var villan i privat  bruk, därefter tog Vasa stad över ägandet. Under många år
förde Sandviksvillan en slumrande tillvaro, nu har den väckts till liv igen....


+
Ursprungligen byggdes villan som en societetsvilla, där den tidens viktiga personer
samlades sommartid. Här har dryckesvisor ljudit i den stora parken när färggranna
kulturpersonligheter och högt uppsatta tjänstemän firade under ljuvliga sommardagar.
Här har berömdheter som Runeberg, Sibelius och Järnefelt trivts och här har ordnats
olika kulturella program bla sångfester, teater- och cirkusföreställningar.


När jag var liten kommer jag ihåg hur min mormors syster berättade om fina 
middagar i Sandviksvillan (och det var inte på 1800-talet.....). 
Hon och hennes man brukade delta i fina tillställningar, med middagar och dricka.
I min barnsliga hjärna fastnade berättelsen hur hon hällde snapsarna i blomkrukan,
för tacka nej till en snaps det gick inte för sig.....


 Idag blev det inga snapsar för oss, vi beställde dagens lunch inkl vatten. Eftersom vi var
rätt sena till lunch, fick vi nästan hela restaurangen för oss själva.


Lunchmaten var riktigt god och vi njöt av olika sallader, varmrätt från buffébordet
och till efterrätt blev det kaffe med småkakor.
(Ser ni golvet - och kan ni tänka er hur det skulle vara att sväva ut i dansen  
på just det golvet....gärna i svepande långklänning....med stilig kavaljer i frack kanske...?)


Och dagen var inte slut med lunchen. Vad vi tre barndomsvänner hittade på
efter att vi ätit, det berättar jag om i morgon!


2 kommentarer:

  1. Vackert ställe Sandvikvillan och mycket trevligt att få träffa och umgås med sina vänner. Det känner jag igen och det behöver vi alla göra då och då.
    Trevlig hösthelg/ Eva

    SvaraRadera