söndag 14 augusti 2016

I går kväll klarnade det upp

I dag regnar det igen. Alltså i-g-e-n.....
Som om det inte skulle ha regnat klart denna augusti månad.
Alltså, nu får det faktiskt räcka med regn! Basta! 
(Fast det utlovas ihållande regn ända till i morgon eftermiddag.....)
Den här bloggen är ju tänkt att vara ett litet glatt vitaminpiller (eller något
ditåt), så därför plockar jag fram några foton från gårdagskvällen.
Tillbaka till gårdagen alltså.
Efter ett dygn med regn började det klarna upp fram emot kvällen, nämligen.
Så vi bestämde oss för att åka ut till vår sommarvilla. Det har inte blivit
så många dagar där ute denna sommar.... "Vi kan ju elda bastun",
tyckte jag. För vedeldad bastu är ju det bästa som finns!


Ooo, så jag längtat efter lite klarblå himmel. Bara liiiite...
Dessutom blir vattnet så vackert när det är klarblått där uppe.


Vi hann bara komma ut till villan, när åter mörka moln drog in.
Men inget regn den här gången.... ibland har man tur...


Där ute vid villan vet jag av flera kantarellställen. Så jag gick till det som 
ligger närmast stugan, det är ju någon dag sedan jag hade kollat senast.
Och här hade stora maffiga kantareller spirat upp i den våta väderleken.
Jag hann gå till två ställen och det var så mycket svamp att jag
bara plockade hälften. (Idag blev det kantarellstuvning!!)


Runt villan växte stora hallon, så naturligtvis plockade jag
en hel del trots att allt dröp av vätan. Dessutom hade blåbären 
svällt i regnet och var stora och fina de också. (Blev hallon- och
blåbärspaj idag till efterrätt!)


När jag plockat klart där ute, gick jag in i bastukammaren där sambon
hade gjort upp eld i Jötul:en samtidigt som han börjat elda i bastun.
Den råa luften hade redan börjat ge med sig där inne
och det blev en verkligt skön inomhuskväll.


Efter de stora mörka molnen kom solen plötsligt fram och
jag gick ut på verandan för att fota lite.
Tänk vad lite solsken gör mycket!


Kvällssolen lyste upp skogstopparna och de speglade sig i vattnet.
Och kolla in: högvatten! Vår brygga ligger nästan under vatten!




Det blev en vacker kväll där ute vid havsfjärden.


Jag satte mig inne och löste lite korsord medan sambon slängde sig
på soffan. Snart hördes jämna andetag därifrån. Jag lyssnade på radion
och hade det riktigt skönt med en kopp varm te.

 
När jag nästa gång tittade upp från tidningen såg jag hur kvällssolen färgat
världen så vackert i rött. Jag gick ut på bryggan och njöt lite extra.



Det blev ett vackert ljus när solens sista strålar färgat havet och molnen så vackra.
Nu var bastun också varm och där uppe på den varma bastulaven
satt jag länge länge och njöt.
Kastade vatten på de varma bastustenarna och fick
en så där härlig ånga som gör så gott åt hela kroppen....


 Innan det blev riktigt nattsvart bestämde vi oss för att åka hemåt.
Ankorna gick ute och tänk om den listiga räven var ute under nattens timmar....
Tänk när vi åkte hemåt var det inte ett moln ute till havs,
men mot landbacken bullade stora moln upp sig.
Mitt i natten vaknade jag av att det hade börjat regna.
Och nu har det regnat över 12 timmar i streck....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar