torsdag 18 augusti 2016

Squachsoppa och andra recept som hör augusti till

Det är länge sedan jag bjöd på några av mina enkla recept på vardagsmat,
så idag tycker jag det kunde vara på sin plats. På sensommaren/hösten
är det underbart att koka mat, det är bara att gå ut i naturen eller
ut i trädgården för att skaffa fram fina råvaror.



I går på eftermiddagen tittade solen fram och det blev så härligt att fotografera igen!
Jag börjar med att bjuda på lite prydnadspumpor från svärmors trädgård (jag
har inte sått prydnadspumpor i år för jag hittade inga frön att köpa i våras).
Dessutom invaderade alla fjärilar gårdagen, det behövdes lite solsken för
att hundratalet fjärilar skulle flyga runt och visa hur vackra de är i solljuset.


Soppa:
 I går kokade jag squachsoppa för två personer (i en stor gryta....).
Jag skalade en stor grön squach och skar i bitar, hackade två gula lökar
och satt i grytan med lite olja och en klick smör. Kryddade på med curry och lät
allt fräsa sig mjukt en stund. Sedan pudrade jag lite eko-vetemjöl i grytan, fyllde på
med lite vatten (kanske två kaffekoppar), rörde om och lät soppan koka under lock
tills squachen blev mjuk. Saltade, kryddade med vitpeppar och persilja.
Mosade de största squachbitarna och så: Klart!


Till soppan serverade jag nygräddad GI-limpa (jag gjorde limpor på förmiddagen
när regnet behagade ösa ner), en stark ost, tomater från växthuset och
en bit rökt skinka.


I dag blev det kycklinggryta med egna nykokta potatisar, nykokta bönor
(lättsaltade bönor är min stora favorit!) och en grönsallad med olika
salladssorter, tomat, gurka och krasse från egen trädgård.
Det är perfekt att göra god mat av egna giftfria grönsaker.

Kycklinggryta:
Jag stekte ett paket bacon lite lätt och sedan ett paket kycklingbitar.
Smorde en ugnssäker form och la bacon, kycklingen och två askar smältost (jag
hade en ask vitlök och en ask soltorkade tomater i kylskåpet, så dom tog jag),
spädde ut med lite mjölk, kryddade lätt med lite paprika och blasten av en gul lök.
In i ugnen på ca 200 grader tills rätten såg klar ut.


Denna sommar levereras det tomater i mängder i mitt lilla växthus.
Vi har redan ätit egna tomater o gurka i över en månad.
Härligt med egna stora maffiga bifftomater!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar