lördag 27 augusti 2016

Att ta farväl av sommaren

I dag skall vi ta farväl av sommaren genom att fira villa-avslutning.
Jo, så är det att sista veckoslutet i augusti då firar vi här på den
österbottniska kusten.Vi tar adjö. Genom att fira.... 
Idag känns det faktiskt riktigt höstlikt. Vinden viner där ute och det
utlovas någon regndroppe till eftermiddagen. Eftersom våra björkar har en svampsjukdom
har björkarnas blad färgats gulbruna för flera veckor sedan. Idag dansar
löven i vinden. En härlig karusell, hej och hå!


Det känns rätt skönt att sitta inomhus. I morse sken solen och jag började
baka lite till kvällen. Morotskaka och kantarellpaj, något som passar
perfekt en dag som denna. 


En stor vas med rönnbärsklasar får pryda bordet. De röda
bären riktigt lyste i solen i morse, nu när molnen har dragit in får
man nästan ha lampan tänd. Alltså mitt på ljusa dagen...


Till kvällen blir det att åka ut till vårt sommarparadis. Det är där vi firar
villa-avslutningen. Med ljus, facklor och raketer. Fast i den här vinden
blir det inga eldar utomhus, men det skulle visst mojna framåt natten
så kanske något litet oljeljus får lysa upp utan att slockna.
Med åren har jag börjat uppskatta att vara ute vid villan även under hösten.
Nästan så jag tycker det är skönare då. Luften är så härlig ute vid havet
under hösten. På kvällarna är det skönt att kura i mörkret med
värme och ljus inne i huset.
Jag välkomnar verkligen hösten!

1 kommentar:

  1. Hoppas att ni kunde fira villaavslutningen, lysnatta , stugsista utan att ni blåste bort.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera