måndag 22 augusti 2016

Borgå och Lovisa

Vi skulle ju till Borgå på lördagen så vi bestämde oss för att åka
redan på fredagsförmiddag för att hinna ströva runt lite i de båda städerna
Borgå och Lovisa. Till Borgå har jag varit ett flertal gånger, men grannstaden
Lovisa har faktiskt varit en vit fläck för mig. Tills nu då.
Och nu hade jag kommit på den fiffiga idéen att vi kunde
övernatta på hotell i Lovisa....


Borgå är Finlands näst äldsta stad, enbart Åbo är äldre.
Borgå beviljades stadsprivilegier omkring år 1380, men här på kullarna
har människor bott århundraden innan. Staden har bränts ner eller brunnit ner 
helt och hållet ett flertal gånger, bland annat av härjande danska sjörövare och av ryska trupper. 
Gamla stan i Borgå med de röda strandbodarna och med domkyrkan i bakgrunden
hör till en av de mest fotograferade platserna i Finland.
Och visst förstår man varför. Åtminstone när augustisolen bjuder till....
(Jag var inte ensam som var ute med kameran denna augustifredag kan jag avslöja.)



Gamla staden, med de smala gatorna och de många små affärerna
och caféerna, bjuder naturligtvis på fina strövtåg och trevliga upptäckter.
Jag hade gärna stannat flera dagar för att utforska alla roliga gränder....
men nu var tiden begränsad. Men i gamla staden finns ett måste.....

Nämligen domkyrkan. 
Kyrkan fick sin nuvarande utformning på 1400-talet och den är tillägnad
Jesu moder Maria. En vårnatt år 2006 utbröt åter en brand i kyrkan, denna gång 
var branden anlagd av några ungdomar. I dag är kyrkan åter vackert återställd.


Det var vackert inne i kyrkan
 (och jag tyckte den var förvånansvärt liten).


Vi strövade runt i gamla staden, nere vid åstranden och så gick vi 
en runda i de nyare delarna av staden. 


Finlands nationalskald Johan Ludvig Runeberg bodde många år i Borgå
(i flera olika hus). Hans och hans hustru Fredrikas hem på Alexandersgatan är i 
dag ett museum med föremål som hört tilll familjen Runeberg. Tyvärr hann vi inte
besöka museet denna gång, men jag hann vandra runt i den vackra trädgården. 
Klockan hade rusat iväg och vi kände att det var dags
 att styra färden de knappa 40 kilometrarna till Lovisa och vårt hotell. 
På kvällen hälsade vi på sambons kusin med familj som bor i ett vackert 
nybyggt hus i Lovisas utkant. Kusinen har själv färdigställt både hus och 
garage, ett strongt jobb. Nu trivs familjen ypperligt i Lovisa. 
De två äldsta barnen visade stolta upp sina många pokaler som de vunnit
i olika idrottstävlingar (skidor, Borgå Akilles). Och jag förälskade mig i
sovrummets vackra engelska tapet (som jag naturligtvis inte fotade....).
Tack för jättegod blåbärspaj med glass, det var så roligt att vi kunde ses!


Lördagsmorgonen var vikt för strövtåg i staden Lovisa, men oj så dimmigt det var!
Här står vi på torget, där morgonkommersen redan var i full gång. Här har jag fotat stadshuset.
Just här på torget svor sambon sin faned när han gått ut sin rekryttid (inte alls så
mäktigt som sonens edgång skulle bli senare på dagen). Lovisa fick sina
stadsrättigheter i mitten av 1700-talet och naturligtvis hade jag gärna strövat
omkring även i Lovisas gamla stadsdel, till bastionerna och kanske en båttur ut
till Svartholmens fästning (systerfästning till Sveaborg som finns utanför Helsingfors),
men se det får allt bli en annan gång.


Vi hade verkligen otur med morgonvädret, men får jag säga det så var det 
mycket vackert i dimmiga Lovisa. Här går vi igenom allén från kyrkan, över
torget och neråt mot bastionerna.


Och en staty med dansande tranor fanns i parken.... Vi gick runt en
sväng men dimman ville inte lätta, så vi tog adjö av Lovisa och åkte åter till Borgå 
där solen lyste (dimman hade tack och lov inte brett ut sig ända dit bort).
Borgå och Lovisa är två städer jag gärna skulle vilja utforska ytterligare....

2 kommentarer:

  1. Fina platser har varit till Borgå men inte Lovisa men dimman var ju fin .Kan ni svara på min fråga om grödor idag ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Fina bilder.. i den kyrkan har jag å varit i, men jag har inte vart till Lovisa. Har mina kusiner i Borgå...

    SvaraRadera