onsdag 2 mars 2016

Vilken bra dag!

Gårdagen bjöd på ett vackert vinterväder, och våren
kändes långt borta. Sonen var ledig och han och jag bestämde oss för att
åka iväg en sväng. Sonen behövde arbetsstövlar och jag var hungrig.


Vi beslöt avhjälpa hungern först,
så vi hade Tesses Café vid Vassorfjärden som första anhalt.


Här valde jag pizza medan sonen valde en hamburgare.
Och mätta blev vi! Dags att åka vidare.


Vi bestämde oss för att åka förbi mitt barndomshem.
För att kolla till huset och skotta lite snö.


Det hade kommit lite snö sedan vi var här senast.
Min snälla kusin har plogat under vintern, men lite
nysnö har kommit sedan senast.


Ute på slätten blåste och pinade vinden. Jag berättade för sonen hur det
brukade vara när jag var liten. På den tiden var det mycket
mera snö vintertid och när det blåste drev vägarna igen på nolltid.
Då kunde varken skolbuss eller privatbilar ta sig fram, eftersom det 
alltid bildades snödrivor på vissa blåsiga ställen.
Nåja, nu var det ju inga problem, så vi kom oss till en affär som
hade precis de arbetsskor som sonen ville ha.


 Väl hemma igen beslöt jag knäppa på mig skidorna och åka ut en sväng.
Först bar det av längs ett skoterspår. Kvällen var vacker med solnedgång
och bara vinden som pep ute på slätten.


 Mitt skidspår hade blåst igen, men det finns ju ändå inget bättre
än att kunna spänna på sig skidorna bredvid stugtrappen och
åka iväg dit näsan pekar....

2 kommentarer:

  1. Ser att du hälsat på kusin min .Snö var det när vi var till barndomshemmet i lördags också ingen som plogar där .Kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag ni hade trots att vinden ven lite och bet i näsan.
    Vassorfjärden ja där har vi åkt förbi ett antal gånger, men aldrig varit hungrig just då. Så mysigt att bara spänna på skidorna och dra iväg en stund.

    Tjingelingen från Rantamor

    SvaraRadera