tisdag 29 mars 2016

Det var den påsken

Som vanligt rusar tiden vidare 
och nu är också den här påsken till ända.
En påskhögtid som jag kommer att minnas eftersom jag har varit
så mycket utomhus. Massor med frisk vårluft och massor av solsken.
Solen har värmt alla dagar och snön har smält som smör i en stekpanna.


På påsklördagskvällen var vi till grannbyn för att se på den stora påskbrasan.
Här har brasan just tänts och klockan är lite över 7 på kvällen.
Folk samlas och elden börjar ta sig.



Efter en timme var det mycket hett nära elden. 
Långt in på påskdagen brann det sista.....


 Vi gick tillbaka till L, som bjöd på massor av godsaker.


Både påsklördag och påsksöndag fällde vi stora träd. Till söndagskvällen
åkte vi ut till vår villa och eldade bastun för första gången detta år.
Så skönt att äntligen få njuta av det varma bastubadet!
Ute på havsviken låg ännu isen, men det varma vädret hade
gjort sitt till att bryta ner ispansaret som vinterns köld hade åstadkommit.
I går hade jag en ledig, skön annandag med kaffe ute i solen och
med ankorna tjattrande runt fötterna....
Och så massor av sol på det!

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig resumé av ditt påsk firande.
    Påsk vädret var solig här också men vindarna var iskalla och rejäla emellanåt,
    så våran stora rishög fick bli kvar eftersom vi ingen snö hade kvar och det inte regnat på flera veckor. Risken för en annan brand vågade vi inte oss på, så våran påskbrasa väntar vi med tills rätt väder kommer.
    Våra gäster i helgen hade ju förväntat sig en värmande brasa men men . . . .
    Så härligt med en bastubad, avundas dig det, men du ska veta att jag längtat efter en bastu i många år. I år har jag bestämt att köpa mig en bastutunna har kollat på nätet
    men skulle även vilja se dem 'live' och provsitta dem. Har ju bastat mycket som barn eftersom den firman min far jobbade på erbjöd även arbetarnas familjer detta sköna bad.
    Där träffade vi många fantastiska finnar, några av dem är fortfarande mina vänner i bekantskapskretsen där jag bastar hos dem. Men nu vill jag ha en egen och plats har vi ju i den stora trädgården.
    Idag har jag åter tid för datorn, hi hi . . .
    När påsken är över brukar jag alltid säga: 'skärp dig kyckling påsken är över', *fniss*
    Ha en skön vecka, kram/ Eva

    SvaraRadera